Gå direkt till innehåll
Bland vinnarna fanns den differentierade designen av hansgrohe Pulsify, en ny, modern duschkollektion med en särskild platt profil.

Alla bidrag från Hansgrohe Group fick en iF AWARD

IF DESIGN AWARD identifierar varje år toppklassen av enastående designprestationer i olika designdiscipliner som är särskilt relevanta för samhället och vardagen. I år tilldelade juryn för det berömda designpriset samtliga 19 produkter, som skickats in av premiumvarumärket hansgrohe, ett ’Winner’-märke. ”Vi är stolta över, att alla inskickade hansgrohe-produkter utan undantag, vann ett iF DESIGN AWARD i år. Det visar oss, att vår strategi att flytta människor ännu närmare centrum för produktdesign är framgångsrik”, säger Marc André Palm, chef för Global Brand Marketing på hansgrohe. Bland annat blev den särskiljande designen av hansgrohe Pulsify, en ny modern duschkollektion med en platt profil, tilldelad ett pris. De nya tillbehörsserierna WallStoris och AddStoris från hansgrohe mottogs också mycket väl av den internationella designjuryn.

Den minimalistiska formen och funktionen hos RainButtons och RainPads, kontrollenheterna för det digitala duschsystemet RainTunes, fick också ett pris. De nya kranarna Finoris, kombinationen av utdragbar dusch och minimalistisk design, och Vivenis, med en vattenfallsliknande skonsam stråle, övertygade också juryn. Utöver alla priser för utmärkt produktdesign, fick hansgrohe också ta emot ett pris inom kommunikationsdisciplinen för hansgrohe-hemappen.

Höjdpunkten för den gemensamma framgången var en iF GOLD AWARD, som designmärket AXOR vann för den nya AXOR One Select tvättställsblandaren från kollektionen med samma namn, av den brittiska designerduon Barber Osgerby. ”AXOR One återuppfinner arketypen för 1-grepps tvättställsblandare och reducerar den till sin rena form. Den eleganta och okomplicerade designen passar in i både moderna och klassiska miljöer. AXOR One hjälper till att spara energi och skyddar miljön, eftersom du initialt bara tappar ut kallt vatten och därför inte använder onödigt varmt vatten. Vilket behagligt sätt att tvätta händerna!”, sa juryn. Dessutom hedrades AXOR One-duschkollektion och AXOR Citterio med ny handtagsdesign med ett 'Winner'-märke.

En internationell, oberoende grupp bestående av 98 designexperter i toppklass, utvärderade 9 509 bidrag från cirka 3 693 deltagare från 52 länder. Mindre än 95 tävlingsbidrag tilldelades en iF GOLD AWARD för enastående designprestationer av den internationella expertjuryn.

Om iF DESIGN AWARD

Sedan 1954 har iF DESIGN AWARD varit ett globalt erkänt varumärke när det gäller utmärkt design. IF DESIGN-varumärket är internationellt etablerat som en symbol för enastående designprestanda. IF DESIGN AWARD är ett av de viktigaste designpriserna i världen. Det premierar designprestationer inom följande discipliner: produkt, förpackning, kommunikation och tjänstedesign, arkitektur och inredningsdesign samt Professional Concept, User Experience (UX) och User Interface (UI). Alla prisbelönta bidrag presenteras i iF WORLD DESIGN GUIDE och publiceras i den nya iF design-appen.