Eleverna satt klistrade framför den 26 meter långa och 2 meter höga bioduken

Häftig resa mot hållbarhet

Det var en minst sagt spännande upplevelse för fyrorna på Ljungdalaskolan när de äntligen fick besöka Kretseum – kretslopp & kunskapscentrum. Buss till och från Malmö, guidat studiebesök på Kretseum och lunch på McDonalds – det var vad de 39 eleverna fick tack vare att de vann Hässleholm Miljös utmaning Avfallstrappan.

Vad var det bästa med dagen, tycker ni?

- Jag tycker att allting var bra, säger en av tjejerna i klass fyra på Ljungdalaskolan, strax innan hon hoppar på bussen som ska ta klassen hem till Hässleholm igen.

- Att vi fick äta på McDonalds och filmen inne på Kretseum, det var coolt med alla effekter och att det blåste, replikerar en av killarna.

Det han syftar på är den åtta minuter långa filmen som visades under studiebesöket. Eleverna fick gå in i, den något annorlunda, biosalongen och sätta sig på golvet.

- Om man står upp är det lätt att man blir lite åksjuk, berättade guiden.

Därefter illustrerades två olika scenarier av jordens utveckling på en 26 meter bred och 2 meter hög duk som vred sig 280 grader runt åskådarna. Dessutom adderades plötsliga vindpustar som berörde ytterligare ett sinne, en minst sagt uppslukande upplevelse.

Hänförda elever skuttade ut ur biosalongen och konstaterade att de skulle ta hand om vår planet så att den skulle vara fin även i framtiden.

Kretseum bjöd på en verkligt interaktiv upplevelse. De olika stationerna uppmanar såväl till eftertanke som pedagogisk lek. Hållbar utveckling och tankeväckande framtidsscenarier blandas med Bajsbasket (vad får man och vad får man inte kasta i toalettstolen). Som helhet gav besöket inte bara en 280-graders händelse utan snarare ett 360-graders äventyr.

Det var glada och lite trötta elever som åkte tillbaka mot Hässleholm på eftermiddagen.

- Kan vi göra detta igen? undrade eleverna.

Det kanske de kan. Utmaningen Avfallstrappan återkommer till höstterminen. Vad som ligger i prispotten då vet vi inte ännu, men Kretseum är en utan tvekan en stark kandidat och ett utflyktsmål som både barn och vuxna kan ha stor behållning av.