En omväxlande tillvaro med vidgade vyer – därför väljer lokförare Hector Rail

En omväxlande tillvaro med vidgade vyer – därför väljer lokförare Hector Rail

Den varma företagskulturen, närheten till naturen och en varierande tillvaro är några av anledningarna till att tre av Hector Rails lokförare trivs på arbetet. För Julia Öström Malmström, som är lokförare stationerad i Luleå, var yrkesbanan ett lätt val.
– Rollen passar mig perfekt eftersom ingen dag är den andra lik. Det var en kort, men intensiv, utbildning som gav mig jobb direkt, säger Julia Öström Malmström.

Direkt från studenten till skolbänken igen och efter 60 veckor var Julia färdig lokförare. Hon arbetar nu på Hector Rail AB som är den ledande, privatägda godsoperatören på Skandinaviens järnvägar. De erbjuder miljövänliga och kostnadseffektiva transporter av råvaror som skogsprodukter, intermodal frakt och passagerare i Skandinavien och runt om i Europa. Julia har nu arbetat som lokförare i tre år och menar att yrket är bredare än många kanske tror, att det finns mer att göra än köra själva loket. Faktum är att Julia bara kör tåg två till tre gånger i månaden, all övrig tid spenderas på banan där hon växlar och säkerställer att rätt vagnar befinner sig på rätt plats vid utsatt avgångstid. I Luleå, där Julia är stationerad, går i första hand godståg som ska vidare till Gällivare och Kiruna. Det är ett aktivt arbete, där Julia får chans att vara utomhus, samtidigt som hon får möjlighet att hela tiden utvecklas

– Jag började en sommar med att arbeta på persontåg och gick därefter över till den tjänsten jag har nu. Utbildar du dig till lokförare får du också certifikat för att utföra växlingsarbete, vilket jag tyckte lät spännande. Det finns såklart en del utmaningar och risker med att befinna sig på spåren, men med otroligt erfarna kollegor runt sig, som man blir upplärd av, har det aldrig varit några problem. Jag har en väldigt bra arbetsgrupp och har lärt mig så mycket under åren som jag har varit på Hector Rail, säger Julia.

Många kvinnliga förebilder
Lokföraryrket har länge varit mansdominerat, vilket är tydligt även i Julias arbetsgrupp som består av 16 män och 4 kvinnor. Att både Julias mamma och syster arbetar som lokförare har däremot bidragit till att det för henne inte är något anmärkningsvärt. Hon har alltså många kvinnliga förebilder inom branschen, därtill en kvinnlig arbetsledare, vilket kan vara en bidragande faktor till hennes mer neutrala bild av yrket.

– Jag vill verkligen lyfta att det är ett brett yrke som inte bara passar en viss typ av person, även om det var något fler män än kvinnor som gick utbildningen. Det finns kanske en föreställning om att du måste vara väldigt teknikintresserad för att vara lokförare, men efter examinationen och uppkörningen, där du får lära dig sträckan, topografin och linjekännedom, kommer man snabbt in i arbetsuppgifterna. Jag trivs verkligen på Hector Rail och det finns goda chanser att utvecklas inom jobbet, säger Julia.

Fler röster om lokförarrollen på Hector Rail
Brede Bonnerud, från Kongsvinger i Norge, har arbetat som lokförare på Hector Rail i lite mer än två år. Han kör långa, tunga godståg och menar att hans roll är otroligt givande och spännande. Förutom att arbetstiderna passar honom bra, är det framför allt den varma företagskulturen och de mäktiga naturupplevelserna som följer med jobbet som ligger honom varmast om hjärtat.

– Tänk dig att sakta rulla fram längs rälsen, med flera tusen ton bakom dig, och det otroligt vackra, norska bergslandskapet tornar upp sig i gryningen. Det om något skulle jag kalla vardaglig livskvalitet. Dessutom har jag väldigt härliga medarbetare runt om mig, som alla färdas i samma riktning. Människorna på den norska järnvägen är fantastiska, säger Brede.

Som en andra familj
Britt Jensen, från Nordjylland i Danmark, kör godståg fram och tillbaka från danska Padborg till Malmö. Hon har arbetat som lokförare på Hector Rail i elva år och skulle inte byta det mot något annat arbete. De goda arbetsvillkoren, arbetstiderna och arbetsmiljön är det hon värderar mest.

– Jag skulle säga att det är världens bästa jobb. Du får en fantastisk utsikt från ”kontoret” och får följa naturens förändring under de fyra årstiderna. På Hector Rail står vi också varandra väldigt nära, eftersom arbetet inte riktigt är som andra jobb. Vi bor ofta över i Malmö när vi har kört dit, och går då gärna ut och äter eller lagar mat ihop efter jobbet. Vi får en helt annan kvalitetstid tillsammans och lär känna varandra mer på djupet. Kollegorna på Hector Rail är som min andra familj, säger Britt.

Om Hector Rail

Hector Rail är en viktig del av skandinaviskt näringsliv och ser järnvägstransporter som en väsentlig del av lösningen att minska Sveriges klimatavtryck i allmänhet och minska utsläppen frå transporter i synnerhet. Att flytta över godstransporter till järnväg är ett av de snabbaste och effektivaste sätten att sänka vår klimatpåverkan.

Natalja Kaganovitch

Presskontakt Kommunikationsansvarig /VD-assistent Kommunikation

Snabba, smarta och säkra järnvägstransporter

Hector Rail är Skandinaviens största privatägda tågoperatör för godstransporter på järnväg. Genom snabba, smarta och säkra järnvägstransporter binder vi samman Skandinavien och kontinenten och gör det enkelt för industrier och resenärer att minska sitt klimatavtryck.

Hector Rail
Svärdvägen 27