Årets Hx-festival äger rum under H22 City Expo

Årets Hx-festival äger rum under H22 City Expo

Årets Hx-festival går av stapeln redan 1-2 juli, samtidigt med stadsmässan H22 City Expos sista dagar. Traditionella inslag som marknadsgata, nöjesfält, flera scener och familjeaktiviteter är att vänta. Bland årets nyheter finns en renodlad rockscen. Redan den 4 och 11 juni kan man få en försmak när Hx Summerstage intar Slottshagen.

Efter två år i digitalt- och hybridformat är Helsingborgs stadsfestival Hx tillbaka i sin fysiska form med traditionella inslag så som marknadsgata, nöjesfält, scener och familjeaktiviteter. Hx har tidigare ägt rum i augusti, men i år knyts den samman med stadsmässan H22 City Expo och går av stapeln redan 1-2 juli. Söndagen 3 juli håller marknadsgatan, restaurangområdet och tivolit fortsatt öppet fram till klockan 22.30.

– Hx-festivalen ”goes H22” som en del i det breda smörgåsbord som stadsmässan dukar upp. Det innebär större synergieffekter vilket gör att musik– och aktivitetsutbudet kan få ett ännu större utrymme, säger Jonas Wilson Stoltz, projektledare för Hx.

Rockmusik får ett större utrymme i årets festival än någonsin tidigare när en hel scen tillägnas rock av olika slag.

– Vi har fått många önskemål om en renodlad rockscen under Hx, därför är jag extra stolt över att kunna presentera Rockscenen i Slottshagen i samarbete med Studiefrämjandet och Hell Event, säger Jonas Wilson Stoltz.

– På Rockscenen blir det mycket lokal musik men även ett par större namn som etablerats på metalscenen sen många år tillbaka. Bland annat VA-Rocks och The Defaced, säger Per Eskilsson på Studiefrämjandet.

Festivalområdet sträcker sig från Hamntorget genom city ner till Gröningen och mot Fria Bad, med några inslag i Slottshagen. Artistsläpp till festivalen sker under våren.

Hx Summerstage äger rum i Slottshagen 4 och 11 juni med familjeaktiviteter i parken, festivalkänsla och kvällsprogram på olika artister på Grytan-scenen. Den 4 juni är temat ”New Orleans” där det blir både lokala och nationella musikinslag: Kulturskolans Blåsorkester, Pelle Lindberg Bluesband med gästartisten Michelle Taylor samt Louisiana Avenue – ett fartfyllt band som sprider karnevalsstämning och har Mardi Gras i benmärgen. Den 11 juni är temat ”Streets” med hiphop och rap i fokus. Forumet ”Ungt inflytande” har varit delaktiga av utvecklingen av innehållet. Albumaktuella Imenella och den svenska hiphoplegenden Promoe står på programmet. Under dagen blir det även en medborgarskapsceremoni i samverkan mellan H22 och Arbetsmarknadsförvaltningen.

Hx Summerstage
När: 4 och 11 juni klockan 10.00 – 23.00.
Var: Slottshagen.

Hx-festivalen
När: 1 och 2 juli klockan 12.00 – 00.00. Vissa inslag finns kvar 3 juli klockan, exempelvis marknadsgatan i Kungsparken, restaurangområdet på Gröningen och nöjesfältet vid Fria Bad.
Var: Hamntorget, city, Gröningen, Fria bad och Slottshagen.

H22
H22 City Expo är en internationell stadsmässa i Helsingborg sommaren 2022 där allt innovationsarbete staden har gjort hittills i sin resa mot Vision 2035 visas upp.

För ytterligare information:
Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.stoltz@helsinborg.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborg stad.