Kristin Amparo och Combo de la Musica är en av akterna som Hx-festivalen nu släpper till årets festival.

Hx-festivalen presenterar en mängd av årets artister

Sång, musik och hålligång är ett faktum när Hx-festivalen bjuder upp till dans. Nationellt kända och lokalt förankrade band för alla åldrar står på listan när Hx släpper en kavalkad av artister.

Hx-festivalen fortsätter släppa artister och band till årets festival med fokus på tidigare besökares önskemål i en skön mix av nationella och lokala akter. Bland annat Melodifestivalsaktuella Danne Stråhed tillsammans med Dynamo, som kommer bjuda upp till folkfest på stora scenen.

– Vi gläds så åt att vi fått så många önskemål via mejl och sociala medier och att vi kan hitta många av önskemålen i vår region! Lokalt och närproducerat när det är som bäst, säger Jonas Wilson Stoltz, projektledare för Hx-festivalen.

Den efterfrågade rockscenen i Slottshagen fylls på med fler artister. Det albumaktuella metalbandet Darkane och Boys From Heaven, vinnarna av musiktävlingen Popcorn Nordic 2020, gör VA Rocks och The Defaced sällskap på scenen i Grytan.

För den yngre publiken står Pidde P, en av barnens favoritartister, för underhållningen med mycket glädje och energi. Dessutom gästas årets festival av delar av gruppen Kokobäng, känd från SVT:s barnprogram med samma namn. De har gjort sig kända för sina kvicka och fyndiga hits , exempelvis ”Ananas” och ”Chulabräng”, som både barn och vuxna gärna sjunger med i. För popälskarna fylls programmet på med den folkkära Jasmine Kara och Felicia Takman, som senaste året bland annat gjort sig känd med låten ”Dunka dumma hjärta”.

Sköna rockiga hits bjuder den erfarna och etablerade Staffan Hellstrand på tillsammans med sitt band. Ett annat känt namn är Nisse Hellberg. Nisse är mest känd som sångare, gitarrist och frontman i Wilmer X men även som soloartist med blues i fokus.

Sveriges okrönta rockabillydrottning Eva Eastwood spelar nyskrivna alster såväl som välkända äldre låtar.Från Dalarna får festivalen besök av John Lindberg Trio som bjuder på tunggung på hög nivå med rockabilly med modern tappning som grund. Till Hx kommer även CAPi, ett lokalt förankrat band med musik som inspireras av americana/country med strössel av soul och ett stänk av disco.

Mi von Ahn skapar suggestiv och ambient pop med en vacker melankoli som berör på djupet. Hon har uppmärksammats i såväl musiktidningar som nationell radio. Hx-festivalen välkomnar även Kristin Amparo, framförallt känd för låten ”Din soldat” som streamats över 57 miljoner gånger på Spotify. Under Hx-festivalen spelar hon med bandet Combo de la Musica som bjuder på svängig musik i en mix av boogaloo, motownsoul, bossa, mambo och jazz!

Hx SummerStage Streets den 11 juni får förstärkning i form av Rhyme Room som kommer ta med publiken på en tidsresa genom hiphopens historia.

– Fler artister är på gång, vi lägger krut på det lokala utbudet men även två stora släpp senare i maj, säger Jonas Wilson Stoltz.

Hx Summerstage
När
: 4 och 11 juni klockan 10.00 – 23.00.
Var: Slottshagen.

Hx-festivalen
När
: 1 och 2 juli klockan 12.00 – 00.00. Vissa inslag finns kvar 3 juli klockan, exempelvis marknadsgatan i Kungsparken, restaurangområdet pе Gröningen och nöjesfältet vid Fria Bad.
Var: Hamntorget, city, Gröningen, Fria bad och Slottshagen.

För ytterligare information:
Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.stoltz@helsinborg.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborg stad.