Upplev festivalstämningen på Hx-festivalen

Upplev festivalstämningen på Hx-festivalen

Årets Hx-festival bjuder inte bara på en kavalkad av musikframträdanden utan även på mat och dryck, underhållning och prova-på-aktiviteter. Festivalområdet sträcker sig från Hamntorget till Fria Bad.
– Årets festival kommer kännas extra speciell nu när vi äntligen kan ha en fysisk festival igen säger Elina Wiman, innehållsansvarig på Hx-festivalen.

På Hamntorget är det fokus på mat, smak och gött hak när Barski bjuder in till en mini-Brewskival där ett antal bryggerier gästspelar. Dessutom hittar man Ellys Ost, Koppi och Garage Bar på området.

Vid småbåtshamnen på Dunkers baksida blir det en utomhusbio, möjlighet att testa på crossfit och se på när Topázio Capoeira Club underhåller. För den dansintresserade kan man prova på salsa och skaka loss på ett silent disco eller se på uppvisningar av indisk dans, bugg och hiphop. Det finns även möjlighet att djupdyka i konst och bekanta sig med olika frivilligorganisationer och Hemvärnet.

Festivalen fortsätter norrut via Kungsparken där årets marknadsförsäljare visar upp alla de produkter som man kan vänta sig på en klassisk festival. Väskor, ponchos, heliumballonger, churros och en hel del överraskningar.

På södra delen av Gröningen finns det stora serveringsområdet som i år består av krögarna Redimat, Helsingborgs Bryggeri, Charles Dickens och Taco y Burritos. I nära anslutning till serveringsområdet finns ett 22 meter högt pariserhjul med utsikt över sundet och stora scenen på Gröningen.

På den norra delen av Gröningen blir det ett streetfood-område där man kan hitta den klassiska festivalmaten som langos och ett myller av saker att både delta i och titta på. Varitésällskapet Karnival bjuder på underhållning, besökarna kan testa parkour med Air Wipp eller göra yoga på bryggan. För de yngre underhåller Systrarna Sol med sin sång. Det finns även ansiktsmålning, greenscreen fotografering och aktiviteter som hoppborg och hinderbana. På hållbarhetsområdet kan man botanisera på second hand och få utlopp för kreativiteten i pysselhörnan.

Festivalen fortsätter bort till Fria Bad där Helsingborgskanotisterna erbjuder prova-på havskanot, precis intill festivalens nordligaste scen- och serveringsområde där man kommer kunna dansa och lyssna på Brogrens. På Fria Bad man hittar man även Fritid Helsingborg som anordnar aktiviteter för ungdomar men också det stora tivolit fullt med karuseller för stora och små.

Hx Summerstage
När
: 4 och 11 juni klockan 10.00 – 23.00.
Var: Slottshagen.

Hx-festivalen
När
: 1 och 2 juli klockan 12.00 – 00.00. Vissa inslag finns kvar 3 juli klockan, exempelvis marknadsgatan i Kungsparken, restaurangområdet på Gröningen och nöjesfältet vid Fria Bad.
Var: Hamntorget, city, Gröningen, Fria bad och Slottshagen.

För ytterligare information:
Jonas Stoltz, projektledare Hx-festivalen, jonas.stoltz@helsinborg.se

Hx-festivalen arrangeras av Helsingborg Arena och Scen AB på uppdrag av Helsingborg stad.