I nyöppnade RecoLab i Helsingborg källsorteras toalettvatten, kök/tvättvatten och matavfall från hushåll i Oceanhamnen i tre olika rör för att kunna återvinnas mer resurseffektivt. Foto: Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA).

Helsingborg kvar i toppen med landets miljöbästa kommuner

Helsingborgs stad har utsetts till miljöbästa kommun i kategorin större städer och kommuner nära större stad, i tidningen Aktuell Hållbarhets årliga ranking. Men i år säger vi stort grattis till Malmö som är miljöbästa kommun i den totala kommunrankingen.

– Det är väldigt motiverande att Helsingborg fortsätter att vara en av landets ledande kommuner inom klimat- och miljöarbete. Men vi är också tacksamma för att vi är många i toppen. Klimatutmaningen är ett lagarbete mellan alla kommuner, företag, föreningar och invånare, där vi behöver samverka och driva utvecklingen tillsammans för att nå hela vägen, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad.

Aktuell Hållbarhets ranking bygger dels på en enkät med 24 frågor om kommunernas pågående klimat- och miljöarbete, och dels på aktuell data från myndighetskällor som SCB, Kolada, RUS och Avfall Sverige. Frågorna i enkäten handlar om allt från stadsplanering och naturvård, till innovationsprojekt, klimatanpassning och transporter.

2021 får Helsingborg 41,52 poäng i totalrankningen och hamnar på en andraplats efter årets miljöbästa kommun Malmö på 41.59 poäng.

– I Helsingborg är det bredden i klimat- och miljöarbetet som är vår styrka. Vi samarbetar både inom och utanför koncernen för att utveckla ett hållbart samhälle med ökad livskvalitet tillsammans med helsingborgarna, säger Lars Thunberg (KD), kommunalråd och ordförande i beredningen för livskvalitet.

”Måste bli fler som kan göra mer”

Klimat- och miljöarbetet i koncernen Helsingborgs stad har fyra gånger i rad fått högst totalpoäng i Aktuell Hållbarhets totala kommunranking. Att vara miljöbäst år efter år ihop med flera andra kommuner räcker dock inte för att nå de långsiktiga klimatmålen för hela staden, kopplade till Sveriges klimatmål och Parisavtalet.

– För att få upp farten i klimatarbetet och nå målet om att vara klimatneutrala 2035, är vi beroende av den förändringsvilja och innovationskraft som redan finns i det lokala näringslivet, på arbetsplatser, i föreningar och bland invånare i Helsingborg. Vi måste samlas oss, sätta tydliga planer framåt och bli fler som kan göra mer, säger Johan Vesterlund (C), ordförande i miljönämnden i Helsingborg stad.

Cirkulära lösningar för minskade utsläpp

I slutet av januari 2021 lanserade koncernen Klimatavtal Helsingborg som en motor för fortsatt samverkan med hela Helsingborg. Flera företag har skrivit på avtalet och satt upp tydliga åtaganden för att minska sina utsläpp. Samtidigt fortsätter invånarinitiativet Helsingborgarnas klimatavtal att samla helsingborgare som vill bidra till minskad klimatpåverkan.

Under maj öppnar RecoLab i Oceanhamnen, en världsunik anläggning som källsorterar avloppsvatten för att återvinna resurser från avlopp och matavfall för att producera biogas och växtnäring.
En bit därifrån, i Helsingborgs hamn kör dragfordon och containertruckar på HVO istället för diesel.

På Filborna startar senare i höst en anläggning för att producera biokol, där invånare ska kunna lämna in trädgårdsavfall för att återföra kol till jorden och binda koldioxid i produktionsprocessen. Redan nu har staden planterat över 18000 träd som en del av FN-kampanjen Trees in Cities Challenge för att binda ännu mer koldioxid från luften. Detta är några exempel på hur Helsingborgs stads bolag, förvaltningar och verksamheter fortsätter arbeta för att möta klimatutmaningen med cirkulära lösningar som minskar utsläppen.

– Nu ska vi hitta ännu fler samarbeten och lösningar för en smartare och mer hållbar stad, som kan visas på vår stads- och innovationsmässa H22 om ett år. Inom koncernen fortsätter vi även med att samla in organiskt avfall för att producera biogas, testa och utvärdera återbruk av tegel och betong i fler byggnader, minska vårt matsvinn, upphandla fler hållbara transporter och undersöka möjligheten att fånga in och lagra koldioxid med CCS-teknik, säger, Henrik Frindberg, miljödirektör i Helsingborg stad.

Presskontakter:

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande
042-10 50 87 , peter.danielsson@helsingborg.se

Lars Thunberg (KD), kommunalråd och ordförande i livskvalitetsberedningen
070-628 43 10, lars.thunberg@helsingborg.se

Johan Vesterlund (C), ordförande i miljönämnden
073-047 98 54, johan.vesterlund@helsingborg.se

Henrik Frindberg, miljödirektör
042-10 50 25 , henrik.frindberg@helsingborg.se

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.