Master classes i PR och kommunikation

Master classes i PR och kommunikation

Den 8 och 10 oktober arrangerar Lunds universitet Campus Helsingborg två trendseminarier om PR och kommunikation. Aktiviteten kallas Master classes och är en del av Näringslivsdagarna i Familjen Helsingborg. Målgruppen är kommunikatörer och chefer som vill hänga med i medieutvecklingen och förbättra sin kommunikativa förmåga.

Master classes innebär att forskare från Campus Helsingborg leder seminarier och workshops om aktuella näringslivsfrågor. Till exempel hur varumärken formas online, vilket är temat när Philip Young föreläser den 8 oktober.

– Medielandskapet utvecklas så snabbt. Det krävs fokus och hårt arbete för att hinna med. Internet är inte längre en separat värld, det är vardag för företag, organisationer och individer. Varumärke och relationer har alltid varit en utmaning, men det är en ännu större utmaning nu när reglerna skrivs om hela tiden, säger Philip Young som är projektledare för NEMO (New Media, Modern Democracy).

Den 10 oktober äntrar Charlotte Simonsson scenen. Hon är forskare vid institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg och ska tala om kommunikativa utmaningar för dagens ledare.

– Förr var verksamheten inte så komplex, som chef gav man enkla order och pekade med hela handen. Dagens ledarskap bygger på att skapa gemensamma värderingar och målbilder. Det handlar inte bara om att förmedla information utan även om att skapa mening. Förväntningarna ställer stora kommunikativa krav på ledaren, säger Charlotte Simonsson.

Master classes är utformat för mindre grupper för att öka utbytet mellan föreläsare och åhörare och därmed maximera den praktiska nyttan.

– Deltagarna ska gå från seminariet och känna att de har fått med sig något som gör skillnad för både det dagliga och strategiska arbetet, säger Pia Siljeklint, näringslivskoordinator på Campus Helsingborg och projektledare för Master classes.

Tid och plats
Philip Young: All PR är online
Tisdag 8 oktober kl 08.30–13.00, Jacob Hansens hus, Helsingborg

Charlotte Simonsson: Den kommunikativa ledaren