Tina Appelqvist, Helsingborgshem.

​Helsingborgshem i Allmännyttans klimatinitiativ

Helsingborgshem har gått med i Allmännyttans klimatinitiativ, ett gemensamt upprop för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet i initiativet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen minskar med 30 procent.

Efter ett par års arbete inom SABO med input, samtal, workshops med olika representanter från allmännyttiga bostadsbolag blev initiativet klart i höstas och Helsingborgshem gick med strax före jul.

Klimatinitiativet har två övergripande mål - en fossilfri allmännytta senast år 2030 och 30 procents lägre energianvändning till 2030.

- Initiativet går i linje med Helsingborshems och Helsingborgs stads klimatmål. Med gemensamt kunskapsutbyte med över hundra allmännyttiga bostadsbolag kan vi få ännu mer kraft i arbetet vidare, säger Tina Appelqvist, Klimat och miljöansvarig.

Utöver kunskapsutbyte kommer tre fokusgrupper att starta inom områdena: Effekttoppar och förnybar energi, Klimatkrav på leverantörer och Klimatsmart boende.

För mer information kontakta Tina Appelqvist, Helsingborgshem
076–8014414