111 nya lägenheter med miljöprofil på Elineberg

111 nya lägenheter med miljöprofil på Elineberg

Den 24 oktober beviljades bygglov för Helsingborgshems tre nya punkthus på Elineberg. Totalt blir det 111 moderna lägenheter i två hus på åtta våningar och ett hus på elva våningar.
Efterfrågan på lägenheter på Elineberg är stor och Helsingborgshem kompletterar nu sitt utbud med 111 moderna lägenheter, med närhet till den gröna Jordbodalen, närservice och till bra kommunikationer med både bil, buss och tåg. Det är framförallt tvåor och treor som byggs i husen, men även nio stycken ettor och två fyror.

- Att arbeta med tegel känns naturligt i området och de nya husen kommer att få fasader i mörkt och ljust tegel, som passar bra med de befintliga husens gula. För att ge husen ytterligare karaktär har fasaderna inslag av skivor och balkongfronter i orange. Det blir en effektfull och modern kontrast, säger Mia Larsson, projektledare på Helsingborgshem

Husen ingår i EU-projektet NEXT-Buildings som innebär ett ökat fokus på låg energiförbrukning och hållbara lösningar. För att klara de höga energikraven har stor vikt lagts på att utforma husen optimalt ur energihänseende, bland annat när det gäller storlek och placering av fönster. Husen kommer dessutom att ha solfångare som förser husen med uppvärmning av varmvatten och solceller som producerar el på taken, system för återvinning av värme från spillvatten och energieffektiva fönster.

I området planeras också för fördröjning av dagvatten med hjälp av planteringar, så kallade regnträdgårdar. Som första bostadsbolag i Helsingborg installerar Helsingborgshem också en ny lösning för avfallshantering, med nedgrävda avfallsbehållare som nås från ett inkast i marknivå, placerat utomhus. Lösningen finns sedan tidigare på Gröningen i Helsingborg och innebär bättre tillgänglighet, mindre lukt, högre kapacitet och enklare hantering vid tömning.

Närheten till Ramlösa station och den väl utbyggda kollektivtrafiken i området kompletteras med riktigt bra cykelförvaring och en bilpool, som ytterligare förstärker miljöprofilen.

De tre punkthusen placeras inom ett område med bebyggelse från 50-talet och i samband med bygget utvecklar man också utemiljön på hela området för att tillföra nya kvaliteter som kommer alla på området till del.

För själva byggandet står Skanska och de första inflyttningarna beräknas kunna ske kring årsskiftet 2015/2016.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 300 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 150 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.