Håkan Andersson, projektledare och Åsa Eriksson, projektsamordnare från Helsingborgshem var på plats för att ta emot det fina priset. Foto: Helene Ahlberg, Sveriges Allmännytta

Renovering på Drottninghög – vinnare i årets Bästa renovering 2022

Renoveringen som avser 93 lägenheter är en del av den långsiktiga utvecklingen av Drottninghög som drivs av Helsingborgshem tillsammans med Helsingborgs stad, invånare och många andra.
– Vi är många som jobbat med detta projekt, och jag är otroligt stolt över det engagemang och drivkraft som funnits hos alla som deltagit i ombyggnationen, berättar Håkan Andersson.

Juryn i Sveriges Allmännyttas renoveringstävling har efter flera möten och studiebesök korat en vinnare. Utav nio nominerade bidrag utsågs till slut Helsingborgshem renoveringsprojekt på Drottninghög till Årets bästa. Priset delades ut under Allmännyttans Fastighetsdagar i Sundsvall, den 18 maj.

– Ett förnyelsearbete utöver det vanliga där miljonprogrammets goda sidor bevarats, med omtanke om utemiljön som skapar behagliga utrymmen mellan husen, skriver juryn i sin motivering.

Om renoveringen:
Renoveringen av Grönkullagatan 29–35 omfattar in- och utvändig renovering av 93 lägenheter, fördelat på fyra trevåningshus. Renoveringen startade i januari 2020 och blev klar sommaren 2021. Ombyggnaden av varje lägenhet tog cirka sju till åtta veckor.

Det är den tredje renoveringsetappen på området. Den första renoveringsetappen blev klar 2016/2017 och omfattade tre byggnader/hus med drygt 50 lägenheter. Den andra etappen blev klar 2017/2018 och omfattade tre hus med drygt 55 lägenheter.

Om utvecklingen på Drottninghög:
Drottninghög som byggdes i slutet av 1960-talet är ett klassiskt miljonprogram i förändring. Sedan 2011 driver Helsingborgshem stadsdelsutvecklingsprojektet DrottningH tillsammans med Helsingborgs stad och många andra. Det är ett långsiktigt projekt som pågår fram till år 2035 där hela stadsdelen förändras till en öppen, hållbar och attraktiv stadsdel. Tidigare bestod Drottninghög endast av hyresrätter med hus i likadana rader, nu byggs olika hus och boendeformer i olika priser och utseende för att skapa en varierad och attraktiv stadsdel.