Helsingborgshem en uppskattad hyresvärd

Helsingborgshem en uppskattad hyresvärd

Under våren har alla Helsingborgshems hyresgäster fått tycka till i en kvalitetsundersökning om den egna lägenheten, bostadsområdet, bostadsmiljön och om service och skötsel.
Resultatet visar att nästan 80 % av hyresgästerna är nöjda, en hög siffra som dessutom har ökat sedan föregående års mätning:
- Detta är fantastiskt glädjande! Vi jobbar hårt med att ständigt förbättra oss och det finaste man kan få är ett tydligt besked om att vi är på rätt väg, kommenterar Helsingborgshems Bostadschef Jesper Månsson.

Att känna sig trygg och säker är den allra viktigaste parametern för att man ska trivas. Därför är det glädjande att de flesta också känner sig trygga i sin bostadsmiljö. Men det finns fortfarande några få bostadsområden där hyresgästerna inte känner sig trygga. Helsingborgshem arbetar sedan en tid
tillbaka fokuserat för att öka säkerheten och tryggheten i de områden där det upplevs som ett problem. Många förbättringar kan göras omgående och ger snabba resultat, andra är mer långsiktiga och förhoppningen är att satsningen ska börja visa resultat redan i nästa kundundersökning som genomförs 2015.

Andra områden som är viktiga för trivseln och där Helsingborgshem behöver bli bättre är skötseln i tvättstugor, soprum och utemiljöer. En tydlig förbättring syns när det gäller lägenhetens temperatur
under vintern. Här har nöjdheten ökat med hela 14 procentenheter.

Hela 88 % svarar ja på frågan om man är nöjd med att ha Helsingborgshem som hyresvärd.

- Vi är självklart stolta över den höga siffran men allra stoltast är vi över att så många som 72 % av alla 12 400 hyresgäster har svarat på enkäten. Det visar att vi har engagerade kunder som vill påverka sin boendesituation. Nu är det upp till oss att förvalta detta engagemang och visa att vi lyssnar och kan förbättra oss ytterligare, säger Helsingborgshems VD, Jonas Hansson.

Fakta om undersökningen
Undersökningen genomfördes i samarbetet med QM Wikner& Co
Tid när undersökningen genomfördes: våren 2013.
Antal utskickade enkäter: ca 12 400 (samtliga hyresgäster)
Svarsfrekvens: 72 %
Nästa undersökningstillfälle: planerad till våren 2015

Läs mer och ta del av resultatet här.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 300 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 150 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.