Mer utrymme för underhåll och nya bostäder

Mer utrymme för underhåll och nya bostäder

Helsingborgshem gör en vinst på 45 miljoner kronor för 2012. Resultatet är förväntat och i linje med kommunens ägardirektiv. Lägre driftkostnader och en ökning av det totala underhållet till 191 miljoner kronor är några av de målsättningar som har uppnåtts under året.

De kommande åren är Helsingborgshems mål högt ställda. Ett stort antal bostäder ska renoveras samtidigt som rekordmånga nya bostäder ska byggas. Målet möter inte bara ett stort bostadsbehov utan ska också bidra till att öka stadsdelarnas och hela stadens attraktivitet. Den höga ambitionsnivån är helt i linje med ägarens direktiv och förklarar också ägarens tidigare policy att återinvestera det ekonomiska överskottet i bolagets verksamhet.

- Vi höjer ribban när det gäller utveckling till att inte bara gälla fastigheter och lägenheter utan hela stadsdelar. Vår modell är att jobba utifrån varje stadsdels unika förutsättningar för att skapa flöden, mötesplatser, trygga och inbjudande utomhusmiljöer och annat som vi vet att våra hyresgäster värdesätter i sin boendemiljö. På det här sättet vill vi skapa attraktiva områden som helsingborgarna är stolta över, säger Petter Swanborg, ekonomichef på Helsingborgshem.

En rimlig vinst skapar förutsättningar för både underhåll, nyproduktion och utveckling av stadsdelarna. Närmast i planerna för nybyggnation ligger bland annat byggandet av 38 hyresradhus på Gustavslund och 200 hyreslägenheter på Ringstorp.

- Vi har ambitiösa mål de kommande åren vilket ställer krav på oss som organisation. Men det är fantastiskt roligt att bidra till stadens utveckling i den omfattningen som vi har möjlighet att göra, avslutar Petter.

Helsingborgshem är ett bostadsföretag med drygt 12 300 hyreslägenheter i över 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs stad och var femte helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår verksamhet är viktig för att staden ska växa och vara attraktiv för en mångfald av människor. Därför strävar vi efter att utveckla boenden, stadsdelar och service som matchar olika livsstilar och behov.

Vi är ca 160 anställda som alla tar avstamp i en gemensam värdegrund. Genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill vi möta våra kunders drömmar om livet hemma. Både idag och imorgon.