AIR har de senaste tre åren forskat på hur vi människor interagerar med olika automona system

Pressinbjudan: Hur kommer vi att interagera med autonoma system i framtiden?

En av Sveriges viktigaste forskningsmiljöer inom autonoma system, AIR (Action, Intention, Recognition), bjuder in till avslutningskonferens den 19-20 mars på Science Park Skövde och ASSAR. Under dessa två dagar träffas projektets medlemmar, företag, forskarstuderande och andra intresserade för att diskutera och inspireras av de forskningsresultat miljön levererat under projektets tre år.

AIR är en distribuerande forskningsmiljö som de senaste tre åren forskat på hur vi människor interagerar med olika automona system, såsom industrirobotar, sociala robotar, självkörande bilar. Projektet finansieras av KK-stiftelsen och utöver Högskolan i Skövde är forskningsinstitutet RISE Viktoria, Örebro Universitet och Högskolan i Halmstad med i projektet.

Unik inblick i forskningen

Under dag ett presenteras projektets resultat och dess bidrag till forskningsvärlden av bland andra Jessica Lindblom (Högskolan i Skövde), Tom Ziemke (Högskolan i Skövde), Josef Bigun (Högskolan i Halmstad), Maria Klingegård (RISE Viktoria) and Achim J. Lilienthal (Örebro Universitet).

Under eftermiddagen inspireras deltagarna av Alessandra Sciutti från Istituto Italiano di Tecnologia (IIT). Alessandra leder en av Europas främsta tvärvetenskapliga forskningsgrupper och har lång erfarenhet av robotforskning med särskilt fokus på vikten av sociala tecken (dynamiska gester, blinkningar och ögonrörelser).

Hur ser framtidens autonoma system ut?

Dag två läggs fokus på framtid och tillämpad forskning - vilka utmaningar har identifierats inom AIR och hur ska vi möta dem? Jessica Lindblom, projektledare för AIR, leder passet som avslutas med att Bertil Thorvaldsson, senior advisor på Högskolan i Skövde och tidigare globalt ansvarig för ABBs RobotStudio ger oss en kort tillbakablick och en större framåtblick in i robotvärlden.

Rundtur bland robotmiljöer

Under eftermiddagen görs en djupdykning ner i ett par av demonstratorerna inom produktion, optimering och robotik. Robotmiljöer uppbyggda Högskolan och resultatet av forskningsprojekt i samverkan med företag. Dessutom ges deltagarna möjlighet att interagera med ett par av världens mest avancerade sociala robotar, Furhat, Pepper och Nao.

Öppet hus på ASSAR

Tvådagarskonferensen avslutas med öppet hus på ASSAR från kl. 15:00 den 20 mars lett av Jessica Lindblom, projektledare för AIR och Magnus Holm, projektkoordinator SYMBIO-TIC.

Här ges allmänheten en unik möjlighet att ta del av och utforska den senaste robottekniken. Forskarna finns givetvis på plats för att för svara på frågor. Och det är inte bara industrirobotar på plats, deltagarna möjlighet att interagera med ett par av världens mest avancerade sociala robotar, Furhat, Pepper och Nao. Detta är helt enkelt ett tillfälle en sann robotfantast inte vill missa.

Press och media hälsas välkomna

Varmt välkomna att medverka under avslutningskonferensens två dagar.
Dag ett 19/3 9:30-16:00: Science Park Skövde, lokal: Insikten
Dag två 20/3 9:30-17:30: ASSAR Industrial arena, Kavelbrovägen 2B. Intervju med projektets medlemmar erbjuds efter kl. 13:00.

För mer information och program besök projektets hemsida: http://airproject.se/air-kick-out-march-19-20th/