Ny romanpärla från feelgoodstjärnan Ewa Klingberg

Ny romanpärla från feelgoodstjärnan Ewa Klingberg

Nya feelgoodromanen Änglatrumpeten är den avslutande delen i Ewa Klingbergs trilogi om dödsdoulan Angelika. Hennes yrkesroll innebär att hon tar sig an vitt skilda uppdrag för människor som står inför döden. Den här gången måste Angelika hitta en arvinge till en anrik handelsträdgård.

Ewa Klingberg skriver utifrån sina egna erfarenheter av att arbeta på begravningsbyrå och kryddar dessutom med sin livliga fantasi. Hon tycker att folk behöver bli bättre på att prata om döden:

– Men det kan vara svårt och tabu på ett konstigt sätt. Döden är ju ändå helt naturlig och inte det minsta konstig. Det som skrämmer är nog att vi som människor mestadels inte kan ta kontroll över livets slut. Med värme, humor och vanlig vardag blir det lättare att hantera det sorgliga, säger Ewa Klingberg.

När romanens huvudperson Angelika kliver in på handelsträdgården Grönkulla är det som att komma till en annan värld. Doften från de stora klockliknande änglatrumpeterna är berusande. Ägaren Hilding befinner sig på ålderns höst och står utan arvingar, men han vägrar lämna jordelivet utan att ha en plan för blommorna. Angelika, som vid det här laget har fått utföra högst oväntade uppgifter som dödsdoula, tar sig an uppdraget att hjälpa den gamle mannen.

Under tiden som Angelika försöker säkerställa handelsträdgårdens framtid behöver hon också reda ut sin egen röra, både privat och professionellt.

Änglatrumpeten är tredje och avslutande delen i Ewa Klingbergs serie Evigheten AB, en spinoff på succén Begravningsbyrån Tranan.

Ewa Klingberg har skrivit flera älskade feelgoodserier. Hennes signum är att med humor och värme skildra det svenska småstadslivet, befolkat av karaktärer som är precis som du och jag – eller nästan i alla fall.

Utgivningsdag: 2 oktober
Utgivning ljudbok: 5 oktober