Samlad kraft för att öka testningen!

Samlad kraft för att öka testningen!

Att testa sig tidigt är viktigt för att minska spridningen av både hiv och hepatit C samt för att få så bra behandling som möjligt. Varje år deltar vi i den europeiska testningskampanjen och till höstens kampanj satsade vi på samlad kraft för att öka kunskap om testning i ett samarbete med flera organisationer. ”Testa vad du tror dig veta” var temat på höstens testningskampanj.

I Sverige testar vi oss sent, och för att minska spridningen av hiv och tidigt få behandling är det viktigt att uppmuntra till tidig testning. Med dagens effektiva behandling kan virusnivån sjunka till omätbar och hiv överförs inte längre vid oskyddat sex. Den europeiska testningsveckan är en kampanj som syftar till att öka kunskapen om vikten av tidig testning. I år satsade vi på att nå brett genom ett stort samarbete för kampanjen och inkludera hepatit C. I en gemensam och fantastisk insats med Riksförbundet för hjälp åt läkemedels- och narkotikabrukare (RFHL)Läkare i VärldenConvictusBrukarföreningarna och Riksförbundet Kamratföreningarna Oasen drev vi testningskampanjen från den 22 till 29 november.

Ifrågasätt inte varför en person vill testa sig!

Materialet med information om testning och vad hiv och hepatit C är spreds via social media och på mottagningar och mötesplatser med affischer och broschyrer, riktade till allmänheten för att öka testning. Vi har även sett att kunskap om hiv och testning behöver höjas på till exempel vårdcentraler och utformade därför en liten stödbok till vårdgivare om vilka regler som gäller för hivtest och hur en bör bemöta personer som vill testa sig. Ett viktigt och tydligt budskap var att vara noga med att inte ifrågasätta varför en person vill testa sig och att testning ska vara gratis och lättillgängligt. Alla kan få hiv oavsett ålder, kön, sexuell läggning, relationsstatus eller vart en kommer ifrån, ingen ska ifrågasättas eller behöva motivera varför en vill testa sig. Det gäller även när en vill testa för hepatit C.

”Testa vad du tror dig veta!”

”Testa vad du tror dig veta!” syftar till att det enda sättet att veta om en har hiv och/eller hepatit C är genom att ta ett test, men även att testa den kunskap du tror dig ha – hos generella befolkningen samt bland vårdgivare.

Nu är den europeiska testningsveckan över för i år men det betyder inte att en inte kan eller ska testa sig alla andra dagar om året. Vi uppmuntrar alla till att testa vad en tror sig veta - flera gånger om året.