Den skapande artisten Caroline af Ugglas är årets konstnär för Hjärt-Lungfondens gåvokalender.

Caroline af Ugglas konst blir kalender för Hjärt-Lungfonden

Målandet har varit en viktig del av Caroline af Ugglas liv ända sedan barndomen. Nu har Hjärt-Lungfonden utsett den skapande artisten till årets konstnär för sin gåvokalender. Caroline bidrar till den livsviktiga hjärt- och lungforskningen genom sin bildkonst till kalendern.

- Min bästa kompis har drabbats av hjärtsjukdom och flera kompisar har barn med hjärtfel. De här sjukdomarna drabbar oss alla. Därför tycker jag att vi alla kan vara med och rädda liv, på ett eller annat sätt, säger Caroline af Ugglas.

Det som kännetecknar Carolines konst är att nästan alla verk är självporträtt och att de innehåller clownnäsor. I hennes målningar i kalendern tjänar den som en påminnelse till betraktaren om att vi alla bär clownnäsor, som vi ibland behöver komma ihåg att sätta på eller ta av.

- Genom att bidra med sin konst till vår kalender hjälper Caroline oss i vårt arbete med att samla in och dela ut mer pengar till den livsviktiga forskningen, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

I Sverige lever över två miljoner människor med hjärt-kärlsjukdom. Omkring 30 000 svenskar dör av hjärt-kärlsjukdom varje år, den främsta dödsorsaken i Sverige. Hjärt-kärlsjukdom orsakar ungefär en tredjedel av alla dödsfall.

- Caroline af Ugglas
- Gåvokalender Caroline af Ugglas
- Gåvokalender Baltazar Caroline af Ugglas

Daniel Edelsvärd-Wallerman, presskontakt på Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 35, daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Fakta gåvokalendern
För att beställa Caroline af Ugglas kalender gå till hennes insamling till Hjärt-Lungfonden här.
Hjärt-Lungfondens Gåvokalender är en särskilt framtagen konstkalender till Hjärt-Lungfondens givare.
Detta, det tredje året är kalendern gjord i samarbete med Caroline af Ugglas.
Tidigare konstnärer som bidragit med sin konst till kalendern är Lasse Åberg och Maxi Svensson.
Kopplingen mellan konst och vetenskap är naturlig. Både forskarens och konstnärens arbete drivs framåt av nyfikenhet, kreativitet och en vilja att göra världen bättre.

Om Caroline af Ugglas
Många tänker nog på Caroline af Ugglas som sångerska, men målandet har varit en viktig del av hennes liv ända sedan barndomen. Faktum är att hon tjänade sina första kronor på konst. Som ung bodde Caroline nämligen i en lägenhet på gatuplan där hon brukade stå och måla – och sälja sina verk genom fönstret. Efter att en väletablerad konstnär och gallerist gick förbi och såg hennes konst fick hon till och med ställa ut.

En konstkarriär verkade alltså möjlig, men när Caroline fick skivkontrakt valde hon att fokusera på musiken. Hon fortsatte ändå att måla och ställa ut. Det är dock under de senaste tio åren som konsten har blivit mer på allvar igen. Under pandemin var det rent av hennes enda levebröd.

Namn:
Caroline af Ugglas
Ålder: 50 år.
Sysselsättning: Folkkär sångerska, körledare och konstnär.
Familj: Maken Heinz, barnen Eddie-Lee och Otis.
Inspiration: Vardagen, men med något som skaver. ”Det är defekten som är effekten”, säger hon och tillägger att det kanske var lite pretentiöst sagt.

Fakta hjärt-kärlsjukdom (Källa: Hjärt-Lungfonden)

Ungefär en fjärdedel av alla som får stroke idag är mellan 20 och 69 år gamla, det vill säga ungefär i yrkesför ålder. En av tre som får hjärtinfarkt är 20 till 69 år, samma siffra gäller för de som drabbas av plötsligt hjärtstopp.

Exempel på framgångar inom forskningen är mätning av riskmarkörer i blodet som gör att man hittar små hjärtinfarkter innan de blir livshotande, avancerad bildteknik för diagnosticering av stroke, propplösande behandlingar och implanterbara defibrillatorer som återför hjärtat till regelbunden rytm (ICD), bland många andra milstolpar.

Forskningens utmaningar i dag är bland annat att kunna förutse hjärt-kärlsjukdom och att utveckla mer individanpassade behandlingsmetoder.