För andra året anordnar Hjärt-Lungfonden motionsloppet Vi springer för forskningen

Vi springer för forskningen

2 oktober genomförs Hjärt-Lungfondens digitala motionslopp – Vi springer för forskningen, där alla kan vara med och gå, lunka eller springa 2,5 km, 5 km eller 10 km. Ta med familj, kollegor eller vänner och var med du också!

- Jag springer för forskningen. Alla har vi någon som drabbats, säger Leila Söderholm, hälsoinspiratör.

- Vi är glada att så många vill vara med och bidra till den livsviktiga forskningen. Det är andra året som vi anordnar ett motionslopp och vi såg redan förra året att det är många som vill kombinera att röra på sig och samtidigt göra en insats för andra, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Vi springer för forskningen sker den 2 oktober och arrangeras runt om i hela landet. Det är privatpersoner, idrottsföreningar och företag som på egen hand anordnar loppen på sina hemorter. Anmälningsavgiften går oavkortat till Hjärt-Lungfonden och den livsviktiga forskningen.

- Fitbit är stolta över att, för andra året i rad, vara med och sponsra Hjärt-lungfondens lopp Vi springer för forskningen. Hjärthälsa är ett ämne som rör oss alla, och ett viktigt fokusområde för oss på Fitbit. Bland annat har vi nyligen lanserat en ny funktion med aviseringar om oregelbunden hjärtrytm, säger Lina Kjällström, nordisk marknadschef för Fitbit.

Om loppet – Vi springer för forskningen

• Ett digitalt motionslopp av Hjärt-Lungfonden i samarbete med Fitbit
  • Arrangeras av privatpersoner, föreningar och företag runt om i landet.
  • Datum: 2 oktober
  • Tid: 09.00-18.00
  • Plats: Var som helst!
  • Anmälningsavgiften 100 kronor går oavkortat till Hjärt-Lungfonden.
  • 6 klockor från Fitbit, modell Charge 5, kommer att delas ut till deltagare i loppet.
  • Kl. 09.00 startar livesändningen på Facebook och sedan kan du springa när det passar dig under dagen. Rapportera in din tid senast 18.00.
  • Anmäl dig här https://www.hjart-lungfonden.se/vi-springer-for-forskningen/

Daniel Edelsvärd-Wallerman, presskontakt på Hjärt-Lungfonden. Telefon 070-854 42 35, e-post daniel.edelsvard@hjart-lungfonden.se

Fakta hjärt-kärlsjukdom (Källa: Hjärt-Lungfonden)
I Sverige lever över 2 miljoner människor med hjärt-kärlsjukdom. 1,3 miljoner lever med lungsjukdom.

Omkring 30 000 svenskar dör av hjärt-kärlsjukdom varje år, den främsta dödsorsaken i Sverige.

Hjärt-kärlsjukdom orsakar ungefär en tredjedel av alla dödsfall.

Forskningens utmaningar i dag är bland annat att kunna förutse hjärt-kärlsjukdom och att utveckla mer individanpassade behandlingsmetoder.

Tips för att minska ditt stillasittande:

All rörelse räknas. Samla rörelser i vardagen och hitta vardagsaktiviteter.

Ta rörelsepauser. Några minuter varje halvtimme minskar riskerna med långvarigt stillasittande.

Det är bättre att vara lite fysiskt aktiv än att inte vara aktiv alls.

Börja med små mängder fysisk aktivitet, och öka gradvis frekvensen, intensiteten och varaktigheten med tiden.

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se
Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och i dag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se