Hjärt-Lungfonden välkomnar riksdagsbeslut om hjärtstartare

Hjärt-Lungfonden välkomnar riksdagsbeslut om hjärtstartare

Riksdagen har beslutat att regeringen bör se över möjligheten att lagstifta om att det ska finnas hjärtstartare i miljöer där många människor vistas, som i gallerior och på arbetsplatser. Hjärt-Lungfonden välkomnar beslutet som kan leda till att antalet döda i hjärtstopp minskar framöver.

– Vi på Hjärt-Lungfonden är mycket glada över beslutet och hoppas att regeringens översyn ska leda till ett kraftfullt förslag som bidrar till att fler liv kan räddas, säger Staffan Josephson, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Riksdagen konstaterar i ett beslut den 18 april att teknikutvecklingen har gjort det lättare att använda hjärtstartare och att de därför borde ”vara lika självklara som brandsläckare i miljöer där många människor vistas, som i gallerior och på arbetsplatser”.

Riksdagens beslut bygger på en motion från Socialdemokraterna som bland annat hänvisar till en debattartikel undertecknad av Hjärt-Lungfondens generalsekreterare Staffan Josephson tillsammans med några av Sveriges främsta experter på området.

Länk: Betänkande 2012/13: FöU8 Samhällets räddningstjänst

Eva Holmestig, pressekreterare Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 42, eva.holmestig@hjart-lungfonden.se

Fakta om plötsligt hjärtstopp - 5
- Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I cirka 5 000 fall startas någon form av behandling och av dem överlever 500 personer. De senaste två åren har antalet överlevande ökat från 300 till 500. Hjärt-Lungfondens mål är att öka antalet överlevande till 1 200 inom en tioårsperiod.

- Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat drabbas av elektriskt kaos som gör att det inte längre kan pumpa blod. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas.

- Snabb insats räddar liv. Omedelbar hjärt-lungräddning, som håller igång blodcirkulationen, i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

- En hjärtstartare ger vid behov en elektrisk stöt för att få hjärtat att börja slå igen. Hjärtstartare kan användas utan förkunskaper eftersom den ger instruktioner till användaren.

- Varje minut räknas. Insatser under de första tre minuterna är det bästa sättet att rädda liv. Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp och får en stöt av en hjärtstartare inom 180 sekunder, har 75 procent chans att överleva. Ju tidigare stöt desto större chans.

Så bidrar man till forskningen

- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7

- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava - Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00 - Sms:a HJÄRTA till 72 901, så går 50 kronor till forskningen

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se