Hjärtrapporten 2015: Hjärt-kärlsjukdom vanligaste dödsorsaken

Forskningen bidrar kontinuerligt till att dödstalen i hjärt-kärlsjukdomar sjunker. Dödligheten i sjukdomarna har sjunkit med nästan 22 procent på 10 år. Samtidigt visar ny statistik att hjärt-kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige. I dag släpper Hjärt-Lungfonden Hjärtrapporten 2015 som lyfter fram den viktigaste forskningen från året som gått.

– Det är 1,8 miljoner människor som lever med hjärt-kärlsjukdom i Sverige och det berör ännu fler eftersom nästan alla känner någon som är drabbad. Därför är det fantastiskt att forskningen visar så positiva resultat och att överlevnaden ökar varje år säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Trots den minskade dödligheten i sjukdomarna, är hjärt-kärlsjukdom den vanligaste dödsorsaken i hela landet. År 2014 var hjärt-kärlsjukdom underliggande orsak i 37 procent av alla dödsfall i Sverige enligt Socialstyrelsens dödsorsaksregister. Näst vanligaste dödsorsaken var tumörsjukdomar med 26 procent.

Den minskade sjukligheten och dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar bidrar till att medellivslängden i Sverige ökar år efter år. Dödligheten i sjukdomarna har sjunkit med nästan 22 procent mellan 2005 och 2014.

– Varje vunnet levnadsår är en seger, men det är fortfarande alldeles för många som dör av hjärtsjukdom. Mer forskning är nyckeln för att fler ska kunna leva ett längre och friskare liv, säger Jan Nilsson, ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd.

Hjärt-Lungfondens Hjärtrapport ger en helhetsbild över forskningsframsteg och hjärthälsa i Sverige och ges ut för nionde året i rad. Med Hjärtrapporten vill Hjärt-Lungfonden öka kunskaperna om forskning och behandling av hjärt-kärlsjukdomar så att fler ställer sig bakom kampen mot vår tids stora folksjukdomar. Hjärtrapporten innehåller statistik och nyheter om hjärtsjukdom, förebyggande arbete, vård och forskning.

Ladda ned Hjärtrapporten 2015:
- Hjärtrapporten 2015.
- Sammanfattning av Hjärtrapporten 2015.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge ett bidrag till hjärtforskningen www.hjart-lungfonden.se/gava
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se