Inför alla helgons dag: Sju av tio vill hedras med minnesgåva vid sin begravning

Vid sin egen begravning vill sju av tio svenskar helst att deras anhöriga ger en minnesgåva till välgörenhet. Det visar en ny Sifoundersökning som Hjärt-Lungfonden har låtit göra inför alla helgons dag.

– En minnesgåva till stöd för exempelvis medicinsk forskning hedrar den avlidne samtidigt som man bidrar till att andra får möjlighet att leva längre, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden har låtit Sifo fråga 1 000 svenskar hur de skulle vilja bli hedrade vid sin egen begravning. Undersökningen visar att fler än sju av tio, 71 procent, helst vill att anhöriga och vänner ger en minnesgåva till välgörande ändamål. Var tionde person, 10 procent, vill helst hedras genom att de anhöriga köper blommor.

Det har blivit allt vanligare att ge minnesgåvor till förmån för hjärt-lungforskningen i samband med begravningar. I Sverige har människor gett nästan 24 miljoner kronor i minnesgåvor till Hjärt-Lungfonden mellan den 1 januari och den 30 september i år. Det är en ökning med 13 procent, jämfört med motsvarande period 2013, enligt Hjärt-Lungfondens statistik. Det totala antalet gåvor ökade under samma period från cirka 71 000 till 74 000.

– Det är en tydlig trend att allt fler hedrar nära och kära som avlidit genom att ge minnesgåvor till hjärtforskningen. Forskning gör hela tiden nya framsteg som inte hade varit möjliga utan gåvor från privatpersoner och företag, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

En minnesgåva är en gåva som skänks i samband med en begravning. Det innebär att givaren hedrar den döde genom att skicka pengar till ett specifikt ändamål. Minnesgåvor till Hjärt-Lungfonden går till medicinsk forskning om sjukdomar i hjärta, kärl och lungor. Som bevis på gåvan skickar Hjärt-Lungfonden ett minnesblad till de anhöriga, där det står vem eller vilka som har skänkt pengar.

Fakta om Hjärt-Lungfondens Sifoundersökning

1 000 personer har svarat på frågan: ”Vad skulle du helst vilja att vänner och anhöriga gör i samband med din begravning?” 71 procent svarade ”ger en minnesgåva till välgörande ändamål” och 10 procent svarade ”köper blommor”. 7 procent svarade ”annat” och 5 procent svarade ”ingenting”. 7 procent var tveksamma eller visste inte. Undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av Hjärt-Lungfonden genom telefonintervjuer den 8–14 oktober 2014.

För mer information, kontakta gärna:Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Pressbilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden

- Hjärt-kärlsjukdom

Så bidrar man till forskningen:- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7

- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00
- Sms:a HJÄRTA till 72 901, så går 100 kronor till forskningen

Mer från Hjärt-Lungfonden:- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se