Inför nationella strokedagen: Forskning om stroke har sparat 78 miljarder

Inför nationella strokedagen: Forskning om stroke har sparat 78 miljarder

Samhället har vunnit motsvarande minst 78 miljarder kronor i ökad hälsa, livskvalitet och arbetsförmåga tack vare de senaste årtiondenas forskningsframsteg inom strokevården. Det visar nya beräkningar som Institutet för Hälso- och Sjukvårdsekonomi har gjort på uppdrag av Hjärt-Lungfonden.

– Den medicinska forskningen är en god investering, inte bara för de drabbade och anhöriga, utan för hela samhället, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Varje år drabbas cirka 30 000 personer i Sverige av stroke. Det är en folksjukdom som medför stora kostnader, bland annat för vård och omsorg, minskad arbetsförmåga och ökad sjukfrånvaro. Framgångar inom strokeforskningen har därför, utöver räddade liv och minskat lidande, gett en samhällsvinst i form av hälso- och produktionsvinster.

Den förbättrade strokevården har gett ökad hälsa, livskvalitet och arbetsförmåga till ett värde motsvarande minst 78 miljarder kronor under de senaste 30 åren. Särskilda strokeenheter på sjukhusen är den åtgärd som bidragit mest med ett värde motsvarande minst 31 miljarder kronor. Det visar beräkningar i en kommande rapport som Institutet för Hälso- och
Sjukvårdsekonomi har gjort på uppdrag av Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden är i dag den största enskilda finansiären av hjärt-kärlforskning i Sverige. Med hjälp av gåvor från svenska folket kunde Hjärt-Lungfonden förra året dela ut 180 miljoner kronor till forskning.

– Vi har långt kvar till målet och därför fortsätter vi att samla in pengar till forskning. Om forskningen får fortsätta kan vi se fram emot betydelsefulla framsteg även kommande decennier, säger Staffan Josephson.

Under maj och juni samlar Hjärt-Lungfonden in pengar till forskningsprojekt för att utveckla bättre behandlingsformer vid stroke. Målet är att inom en tioårsperiod halvera antalet som avlider och får funktionsnedsättningar.

För mer information, kontakta gärna:Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Illustration: AKUT-testet, bildtext: ”Lär dig att känna igen varningssignalerna och rädda liv med hjälp av AKUT-testet.”

Länkar: Hjärt-Lungfondens temaskrift om stroke

Pressbild: Staffan Josephson

Om beräkningarna

- Beräkningarna från Institutet för Hälso-och Sjukvårdsekonomi avser åldersgruppen 45–84 år, eftersom det är där hälsovinsterna är som störst, under perioden 1980–2010. Eftersom studierna bara inkluderar vinsterna för just den åldersgruppen innebär det att resultaten är en underskattning av de totala vinsterna för de drabbade och samhället.

- I beräkningarna ingår sex vanliga åtgärder eller behandlingar som strokedrabbade får, till exempel läkemedel som hämmar blodets koagulering och trombolysbehandling som löser blodproppar.

- Strokeenheter är den enskilda åtgärd som har gett störst samhällsvinst – 31 miljarder kronor. Vid en strokeenhet vårdas patienterna på en särskild avdelning av ett team med många olika kompetenser.

Korta fakta om stroke

- Stroke är en folksjukdom och drabbar drygt 30 000 personer om året i Sverige varav hälften av avlider eller får svåra funktionsnedsättningar.

- Stroke är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige efter hjärtinfarkt och cancer.

- Stroke utgör den vanligaste orsaken till neurologiska funktionsnedsättningar hos vuxna.

- Samhällskostnaden för stroke i Sverige beräknas uppgå till minst 16 miljarder kronor per år.

- Var femte kvinna och var sjätte man drabbas någon gång under livet av stroke.

Så bidrar man till forskningen:- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”stroke”

- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava

- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00