Ny forskningssatsning välkomnas av Hjärt-Lungfonden

-       Det är mycket glädjande att regeringen väljer att satsa på medicinsk forskning. En sådan satsning är en god investering för hela samhället, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Investeringar i forskning lönar sig. Enbart hjärtforskningen har räddat 154 000 liv de senaste 30 åren. Det visar en helt ny studie som har genomförts vid Institutet för Hälso- och Sjukvårdsekonomi på uppdrag av Hjärt-Lungfonden. Enligt studien uppgår det samlade värdet av medicinsk forskning och utveckling inom hjärt-kärlsjukdom i Sverige till mer än 800 miljarder kronor de senaste 30 åren.

-       Den nya studien visar tydligt hur viktig den medicinska forskningen är. Förhoppningsvis kan det nya nationella forskningsinstitutet resultera i ökade satsningar på forskning inom våra största folksjukdomar inom hjärta och kärl, säger Staffan Josephson.

För mer information, kontakta:

Staffan Josephspn, generalsekreterare, tlf: 0708-544 216

Eva Holmestig, pressekreterare, tlf: 0708-544 242