Svensk forskning om blodprotein bidrar till kamp mot hjärtinfarkt

Svensk forskning om blodprotein bidrar till kamp mot hjärtinfarkt

Ett forskningsprojekt som får stöd av Hjärt-Lungfonden visar att ett särskilt blodprotein kan ha betydelse för att skydda blodkärlen mot åderförfettning. Det har forskare i Malmö kunnat visa. Forskningen kan på sikt bidra till kampen mot bland annat hjärtinfarkt.

Proteinet som den svenska forskargruppen har upptäckt kallas apoM och var tidigare helt okänt. I dag vet forskarna att detta protein spelar en central roll för att skydda kroppens blodkärl. Genom laboratorieförsök har Malmöforskarna kunnat visa hur viktigt apoM-proteinet är för det så kallade
goda kolesterolets positiva effekter på blodkärlens väggar.

– Vi studerar nu hur det går till när proteinet skyddar blodkärlen mot inflammation som är en av mekanismerna som leder till åderförfettning. Målet är att vi ska förstå hur proteinet skyddar insidan av våra blodkärl, säger forskargruppens ledare, professor Björn Dahlbäck.

Åderförfettning drabbar de flesta äldre och innebär att det stegvis bildas beläggningar på blodkärlens insidor. Detta kan orsaka blodproppar och svåra sjukdomar som hjärtinfarkt, kärlkramp och stroke.
Forskningen i Malmö kan på sikt få betydelse i kampen mot dessa sjukdomar, varav enbart hjärtinfarkt kräver cirka 8 500 svenskars liv per år.

– Malmöforskarnas resultat ger hopp om bättre förebyggande behandlingar mot hjärtinfarkt. Vi behöver samla in mer pengar för att kunna stärka stödet till den här typen av grundforskning som bidrar till att rädda fler människoliv, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

- Korta fakta om hjärtinfarkt

Pressbilder:
- Staffan Josephson, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
- Björn Dahlbäck, professor, Lunds universitet och Skånes Universitetssjukhus i Malmö

Länk: Hjärt-Lungfondens temasida om hjärtinfarkt

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Om forskaren

Namn: Björn Dahlbäck

Ålder: 64 år

Bakgrund: Björn Dahlbäck är professori blodkoagulationsforskning vid institutionen för laboratoriemedicin vid Lunds universitet. Han är verksam vid Skånes universitetssjukhus i Malmö. För 20 år sedan upptäckte han den så kallade APC-resistensen som orsakas av en mutation i ett blodkoagulationsprotein. Resistensen innebär ökad risk för att drabbas av blodproppar av att exempelvis äta p-piller eller sitta still under långa flygturer. Björn Dahlbäck är sedan 1995 invald i Kungliga Vetenskapsakademien.

Forskar kring: I dag är Björn Dahlbäcks forskning inriktad på att förstå hur fettsyran S1P transporteras i blodet. I den processen har proteinet apoM, som Björn Dahlbäck och hans kollegor har upptäckt, en viktig funktion. Fettsyran S1P bidrar starkt till de gynnsamma effekter som det goda kolesterolet HDL har på blodkärlen.

Korta fakta om hjärtinfarkt

- Cirka 30 500 personer drabbas av hjärtinfarkt i Sverige varje år. Det innebär att fler än 80 personer varje dag får hjärtinfarkt.

- 8 500 personer dör i hjärtinfarkt i Sverige varje år.

- Hjärtinfarkt kan komma snabbt och utan förvarning, men i andra fall föregås insjuknandet i hjärtinfarkt av dagar med korta episoder av bröstsmärta, obehag i vila eller vid lindrig ansträngning.

- Hjärt-Lungfondens mål är att med forskningens hjälp halvera dödsfallen i akut hjärtinfarkt fram till 2017.

Så bidrar man till forskningen:- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7, skriv ”hjärtinfarkt”- Skänk via hemsidan, www.hjart-lungfonden.se/gava

- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00

- Sms:a HJÄRTA till 72 901, så går 50 kronor till forskningenMer från Hjärt-Lungfonden:- Gilla oss
Facebook- Följ oss på Twitter