Tre av tio kommunhus inte hjärtsäkra

Tre av tio kommunhus, 31 procent, saknar fortfarande hjärtstartare. Det
visar en ny undersökning som Hjärt-Lungfonden har genomfört bland Sveriges
kommuner.

Varje år drabbas omkring 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp. Omedelbar hjärt-lungräddning i
kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda deras liv.

– För att kunna rädda fler liv krävs en ökad tillgång till hjärtstartare. Kommunhuset ligger ofta centralt och är tillgängligt för medborgarna. Därför borde det finnas minst en hjärtstartare i varje kommunhus, säger Staffan Josephson, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Tre av tio kommunhus, 31 procent, saknar fortfarande hjärtstartare. Hjärtstartare bör placeras öppet och tillgängligt, som i matvarubutiker, idrottshallar, bibliotek, vårdcentraler, simhallar och brandstationer.

Plötsligt hjärtstopp innebär att hjärtat helt oväntat stannar. Man blir medvetslös och slutar andas. Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp och får en stöt av en hjärtstartare inom 180 sekunder har 75 procents chans till överlevnad. Ju tidigare personen får en stöt desto större chans att överleva.

– Hjärtstartare är livsviktiga. I dag räddas bara 500 av 10 000 som drabbas av plötsligt hjärtstopp och det vill vi ändra på. Förutom att öka antalet hjärtstartare runt om i landet krävs det att fler lär sig hjärt-lungräddning, säger Staffan Josephson.

Kampanjen Hjärtsäkra Sverige inleddes i januari 2013 och pågår till och med 2015. Målet med kampanjen är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp.

Hjärt-Lungfondens mål är att kunna rädda 1 200 liv varje år med hjälp av mer forskning, fler hjärtstartare och ökad kunskap om hjärt-lungräddning i samhället.

Om undersökningen: En webbenkät skickades till ”ansvariga för hjärtstartare” i alla Sveriges 290 kommuner. Av dem svarade 247, vilket ger en svarsfrekvens på 85 procent. I undersökningen ställdes frågan: Har ni hjärtstartare i kommunhuset? På detta svarade 66 procent ”Ja”, 31 procent svarade ”Nej” och 2 procent svarade ”Vet ej”. Undersökningen genomfördes mellan den 16 januari och den 6
februari 2013.

Pressbilder: Hjärtstartaremed mera

Länk: Hjärt-Lungfondens temasida 180 sekunder
Fakta nedan:

- Fakta om Hjärtsäkra Sverige

- Fakta om plötsligt hjärtstoppFör mer information, kontakta gärna:

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Fakta om Hjärtsäkra Sverige

Hjärtsäkra Sverige är ett initiativ från Hjärt-Lungfonden. Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring bidrar båda med 9miljoner kronor - totalt 18 miljoner kronor. Kampanjen pågår i tre år och startade i januari 2013. Målen är att

- öka antalet överlevande som drabbas av plötsligt hjärtstopp

- hjärtsäkra arbetsplatser genom utbildning med hjärtstartare

- dubblera antalet hjärtstartare i samhället

- uppmana att registrera startaren i nationella hjärtstartarregistret

- utbilda cirka 100 000 personer i hjärt-lungräddning med hjärtstartare

- uppmuntra att bli sms-livräddare

- avsätta medel till ett forskningsprojekt kopplat till kampanjen.

Hjärtsäker zon är en zon runt ett företag eller en organisation som har utbildat sig i hjärt-lungräddning och installerat hjärtstartare. Märkningen ”Hjärtsäker zon” är registrerat hos Patent- och registreringsverket och ställer vissa krav.Hur långt har du till en hjärtstartare? Besök Hjärt-Lungfondens temasida 180sekunder

Fakta om plötsligt hjärtstopp

500 överlever. Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I cirka 5 000
fall startas någon form av behandling och av dem överlever 500 personer. De
senaste två åren har antalet överlevande ökat från 300 till 500.
Hjärt-Lungfondens mål är att 1 200 ska överleva inom en tioårsperiod.Hjärtat stannar.

Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar. Den som
drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas.Snabb insats räddar liv.

Omedelbar hjärt-lungräddning, som håller igång blodcirkulationen, i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Elektriska chocker. En hjärtstartare sänder elektriska chocker för att få hjärtat att börja slå igen. Hjärtstartare kan användas utan förkunskaper eftersom den ger instruktioner till användaren.Varje minut räknas.

Insatser under de första tre minuterna är det bästa sättet att rädda liv. Chansen att överleva minskar med 10 procent för varje minut som går.Många frågetecken.

Åderförfettning och ett 20-tal olika hjärtsjukdomar kan ligga bakom plötsligt hjärtstopp, men man behöver forska mer kring orsakerna och om varför vissa drabbas.

Symbol visar vägen. Den internationella symbolen för hjärtstartare ska finnas överallt där en
hjärtstartare är placerad.