Drivs av möjligheten att rädda liv

I jul har Hogia valt bort julklappar till kunder och istället skänkt pengar till Sjöräddningssällskapet i Stenungsund där Hogia har sitt huvudkontor. Behovet av sjöräddning växer. I somras genomfördes det högsta antalet sjöräddningsinsatser på tio år. Sjöräddarna arbetar frivilligt och oavlönat. Den gemensamma drivkraften är viljan att hjälpa och rädda liv.

– Adrenalinpåslaget är stort när larmet går, för du vet inte vad som väntar dig, säger Peter Sandersnäs, en av landets 2 200 frivilliga sjöräddare och chef för stationen i Stenungsund på Västkusten. – Du har 15 minuter på dig att klä på dig, samla teamet och lämna kaj.

Stationen i Stenungsund håller beredskap dygnet runt, årets alla dagar. 30 frivilliga sjöräddare turas om att hålla jour. Stationen får in drygt 300 larm om året. De flesta larm är så kallade medlemslarm, incidenter som inte innebär direkt fara för liv.

– Den vanligaste orsaken till att folk kontaktar oss är antingen grundstötningar, motorhaveri eller bensinstopp. Det händer tyvärr rätt ofta att man glömmer att kolla tanken innan man ger sig ut, fortsätter Peter.

Enligt Båtbranschens riksförbund är Sverige ett av världens mest fritidsbåttäta länder, med över 800 000 båtar.

– Behovet av sjöräddningsinsatser lär inte minska. I takt med att fastighetspriserna går upp upplever jag att fler och fler väljer bort sommarstället och hellre investerar i en båt, menar Peter. – Många båtar har navigationsutrustning och annan fin teknik i dag, men det är viktigt att kunna läsa ett vanligt sjökort och känna till grunderna i gott sjömanskap.

1 av 10 larm som kommer in till stationen är så kallade SAR-uppdrag, Search And Rescue, vilket betyder att personer är anmälda saknade eller befinner sig i en livshotande situation. Det kan vara ute till sjöss eller människor som har halkat i från hala bryggor eller klippor.

– Då är tiden knapp. Vi samarbetar med Sjöfartsverket, Kustbevakningen och andra räddningsenheter men det är ett stort geografiskt område vi bevakar, säger Peter. – Du kan bli fast ett tag, så tänk på att alltid ha med dig kläder som kan skydda dig mot kyla och väta, man blir snabbt nedkyld, även på sommarhalvåret.

Till sjöss är det sjölagen som gäller, vilket innebär att alla som befinner sig ute på havet har en skyldighet att hjälpa till i nödsituationer och ska ha kanal 16 inne på radion, den kanal där 112-larmen hörs.

– De allra flesta är väldigt hjälpsamma till sjöss, säger Peter. – Jag har dock sett en hel del ofog med personer som filmar på olycksplatser för att lägga upp på sociala medier, istället för att fråga om någon behöver hjälp.

Sjöräddningssällskapet är en helt ideell organisation där insatser och engagemang från frivilliga är avgörande.

– Vi behöver alltid fler frivilliga. Tvärtemot vad folk tror, behöver man inte ha erfarenhet eller sjövana för att anmäla sig till oss, säger Peter. – Engagemang och viljan att hjälpa är det centrala. Vi arbetar väldigt mycket med utbildning och fortbildning, allt från handhavande av båt och annan teknisk utrustning till hjärt-lungräddning. För att söka dig till oss ska du ha fyllt 18 år och kunna simma 200 meter, det är det enda.

Sjöräddningssällskapet får heller inga statliga bidrag utan är helt beroende av donationer.

– De pengar vi får från Hogia motsvarar kostnaden för ett helt års bränsleförbrukning för våra båtar, så det är mycket välkommet, avslutar Peter.

Om sjöräddningssällskapet

Med 2 200 frivilliga sjöräddare på 220 räddningsbåtar täcker Sjöräddningssällskapet den svenska kusten och de största sjöarna. Sedan 1907 har Sjöräddningssällskapet fungerat som en ideell organisation och deltar idag i över 70 procent av sjöräddningen i Sverige utan att det kostar staten en krona. Organisationen arbetar även med att förebygga sjöräddning samt att sprida kunskap om sjösäkerhet. Under 2016 lämnade sjöräddningssällskapets enheter kaj 10 235 gånger. Allt arbete sker på frivillig basis. Läs mer på www.sjoraddning.se