Hogia får utmärkelsen Karriärföretag för fjärde gången

Hogia är ”Karriärföretag 2023” och därmed kvar i toppen bland Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Juryn uppmärksammar att Hogia ”lockar till sig Sveriges talanger”, samt lyfter fram bland annat fokus på hälsa och utvecklingsmöjligheter som områden där Hogia står starka.

Att utvecklingsmöjligheter är efterfrågat bland svenska arbetstagare bekräftas i rapporten Randstad Employer Brand Research 2022, världens största oberoende employer branding-undersökning. Där framkom det att 61% anser att det är (mycket) viktigt att erbjudas möjligheten till omskolning/kompetensutveckling av sin arbetsgivare.

Hogia är ett IT-företag som på drygt 40 år har vuxit till en koncern med 30 bolag och 650 anställda. Produktutbudet täcker alltifrån ekonomi- och lönesystem till transportlösningar inom exempelvis logistik och kollektivtrafik, vilket innebär att man har ett brett perspektiv och är med och skapar ett smartare samhälle. Hogias fokus på utbildning och att dela kunskap har också resulterat i en ny satsning, på att skapa ett Hakenäs Valley - ett campus med fokus på entreprenörskap, utbildning och hälsa.

Organisationsstrukturen med de många bolagen och småskaligheten är central för Hogias verksamhet och bidrar till att ansvar fördelas över många medarbetare. Det, i kombination med Hogia-gruppens bredd, skapar spännande möjligheter för medarbetarna att utvecklas och göra karriär, vilket det finns ett stort antal exempel på.

Ett av dem är Hogias nytillträdde VD, Niklas Rönn:
- Möjligheterna till utveckling och att få ta ansvar finns här. Jag har genom åren haft roller som konsult, säljare, produktägare, bolagschef och affärsområdeschef. Själv var jag väldigt oerfaren när jag fick chansen att starta ett helt nytt bolag inom Hogia. Att man ger sin personal sådana möjligheter känns väldigt unikt. Vi ser att det är en del av vår framgång och vi är stolta och tacksamma över alla de fantastiska medarbetare som väljer att utvecklas hos och med oss, säger Niklas Rönn.

Hogias HR-chef, Ulrica Björn:
- Vi är helt och hållet beroende av kompetensen hos våra medarbetare och arbetar kontinuerligt och hängivet för att fortsätta att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Det känns bra att se att de stora satsningar vi gjort och gör inom just kompetensutveckling och hälsa både uppskattas och uppmärksammas, säger Ulrica Björn.

Karriärföretagens jury motiverar utnämningen enligt följande:

”Hogia är en etablerad arbetsgivare som imponerar med attraktiva förmåner, sociala aktiviteter och fokus på hälsa. Hogia är en arbetsgivare som lockar till sig Sveriges talanger. Med stora utvecklingsmöjligheter för medarbetarna i koncernen och en stark kultur och kommunikation är det inte konstigt att de för fjärde året i rad blir utsedda till ett karriärföretag!”