Hövding skriver strategiskt samarbetsavtal med japanska airbagtillverkaren Nihon Plast

Malmöföretaget Hövding, som planerar för en notering på Nasdaq First North den 16 juni, har skrivit ett strategiskt utvecklings- och produktionsavtal med det japanska företaget Nihon Plast, en av de ledande airbagtillverkarna i världen.

- Det är glädjande att Nihon Plasts ledning reste till Hövdings huvudkontor i Malmö för att skriva under detta avtal, som ger Hövding tillgång till en gedigen och lång expertis inom airbagindustrin, säger Fredrik Carling, VD för Hövding. Nihon Plast kommer att stödja
vår produktutveckling samtidigt som det ger oss produktionskapacitet att klara den ökande efterfrågan på vår produkt.

Samarbetet med Nihon Plast startar omgående och det är Hövdings ambition att produktionen kan starta under våren 2016.

Nihon Plast har under en längre tid arbetat med förstudier av produktionen av Hövdings produkter. Parallellt har Nihon Plasts designavdelning, i samarbete med Hövding, startat ett utvecklingsarbete kring framtida generationer av Hövdings produkter.

- Intresset från airbagindustrin kring olika möjliga samarbeten med Hövding har varit stort, säger Fredrik Carling. Vi valde Nihon Plast för deras långa erfarenhet av produktion av airbagprodukter, deras kapacitet inom produktutveckling samt för den entusiasm företaget visat för vår produkt och för cykelmarknaden.

- När vi nu går in i marknaden för cykelhjälmar med airbagteknik ger det oss möjlighet att fullt ut använda vår teknik och våra resurser, samtidigt som det stämmer väl med vår strategi att bidra till människors säkerhet, säger Wataru Suto, VD och koncernchef för Nihon Plast. Den cykelrelaterade marknaden är stor och rymmer en förväntan om framtida tillväxt, i takt med den globalt ökande medvetenheten om miljö och hälsa. Vi är övertygade att detta kommer att bidra till framtida innovationer och andra potentiella tillämpningar för portabla och kroppsburna airbags.

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut när den är involverad i en olycka. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste två åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Hövding säljs i över 400 butiker och på hovding.com. Enbart i Sverige finns Hövding i drygt 70 butiker. Företaget har 20 anställda i Malmö. Hövding planerar för en notering på Nasdaq First North den 16 juni. www.hovding.se

Nihon Plast grundades 1948 och startade produktion av airbags 1990. Nihon Plast är noterat på Tokyo Stock Exchange. Bolaget omsätter cirka 8,5 miljarder kronor (123 miljarder yen) och har cirka 7 500 anställda. Företaget har en global närvaro med 13 produktionsanläggningar och 4 designcenter i Japan, Kina, Indonesien, Thailand, USA och Mexiko.