Hövdings satsar med ny samarbetspartner i Norge. Hartmanns Oslo AS är en väletablerad inom sport och mode i Skandinavien.

Hövdings satsar med ny samarbetspartner i Norge

Svenska innovationsbolaget Hövding satsar nu på den norska marknaden genom att knyta samarbete med Hartmanns Oslo AS som är en etablerad aktör och distributör inom sport och mode i Skandinavien. Samarbetet ska öka Hövdings närvaro i Norge och underlätta för försäljning på marknaden.

- Att vi inleder samarbete med en etablerad distributör i Norge är ett strategiskt beslut och kommer att göra att vi når ut bättre på den norska marknaden. Med Hartmanns hjälp ökar vi vår närvaro och världens säkraste huvudskydd för cyklister kommer att nå ut bredare, säger Fredrik Johansson, International Sales Manager på Hövding.

Fler och fler cyklister väljer att skydda sitt huvud när de ger sig ut i trafiken. Under de senaste åren har försäljningen av Hövdings airbag för cyklister ökat markant och mer än 380 000 Hövdingar finns ute på vägarna runt om i Europa. Även i Norge ökar intresset för Hövding.

- Vi ser att Hövding har en stor potential och ser fram emot detta samarbete. Cykling är något som är på stark uppgång både i Norge och resten av världen. Vi arbetar redan med starka varumärke och välkomnar nu Hövding som är en unik produkt, säger Reidar Hartmann på Hartmanns Oslo AS.

Hövding är världens första airbag för cyklister och är utformad som en diskret krage som cyklisten bär kring halsen. Kragen innehåller en hopvikt airbag och genom avancerade sensorer känner Hövding av cyklistens rörelsemönster och reagerar när olyckan är framme. Airbagen blåser då upp till en huva som fixerar nacken och ger världens bästa stötupptagning.

Hövding har visat toppresultat i cykelhjälmstester och forskningsstudier har konstaterar att Hövdings airbag minskar risken för hjärnskakning med upp till åtta gånger jämfört med traditionella hjälmar.

För ytterligare information kontakta gärna:

press@hovding.com eller ring +46 709 707 888

Hartmanns Oslo AS - Reidar Hartmann (Daglig leder) Telefon +47 91683002

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka. En airbag blåser upp och omsluter och skyddar huvudet på cyklisten. Hövdings airbaghjälm för cyklister finns på 16 marknader i Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och noterades på Nasdaq First North den 16 juni 2015. www.hovding.com