Konsumentverket riskerar att döda innovation som räddar liv

Konsumentverket riskerar att döda innovation som räddar liv

Mot bakgrund av Konsumentverkets tidigare beslut om tillfälligt säljstopp från Hövding i Sverige har bolaget lämnat in ett slutligt yttrande med omfattande dokumentation som, tillsammans med expertutlåtanden, visar på huvudskyddets höga säkerhetsstandard. RISE (tidigare Statens Provningsanstalt) bedömer dessutom att huvudskyddet uppfyller alla tillämpliga säkerhetskrav. Trots detta överväger Konsumentverket besluta om ett permanent säljstopp och en återkallelse av huvudskyddet. Ett sådant beslut skulle omintetgöra bolaget efter 12 år och diskvalificera en hel produktkategori - airbagskydd för cyklister. Hövding har bevisat sig vara det absolut säkraste alternativet i de vanligaste cykelolyckorna och ett sådant beslut skulle leda till att fler cyklister skadas eller dödas i trafiken.

Hövding har genomgått omfattande tester och bevisat sig vara överlägset bäst avseende skyddsförmåga i de vanligaste cykelolyckorna. Med 12 år på marknaden finns också ett stort statistiskt underlag som visar att produkten vida överträffar traditionella hjälmar gällande skyddsförmåga.

Konsumentverket hävdar att certifieringsmetoden inte är tillräcklig. Slutsatsen från RISE står i motsats till Konsumentverkets. Hövding sätter alltid säkerhet först, men är kritiska till att kraven ska vara väsentligt högre på Hövding än traditionella cykelhjälmar.

Konsumentverket hävdar även att felmarginalen för Hövding är hög, något som Hövding ställer sig både frågande och kritiska till. Hövding är bevisat att skydda mot allvarlig huvudskada i mer än 99,95 fall av 100. Tack vare arbetet med både algoritmer och stuntmän har Hövding en näst intill felfri olyckskännedom, men arbetet fortsätter för att nå hundra procent.

Konsumentverket har inte utfört några egna kontroller eller tester av Hövding. Myndigheten har inte heller presenterat någon utredning som motsäger Hövdings egna tester eller RISE oberoende tester av huvudskyddet.

– Utan certifieringen som varit godkänd i över ett decennium hade aldrig bolaget funnits. Då hade inte heller aktieägare investerat mer än en halv miljard kronor i Hövding. Ett sådant beslut 12 år efter att testmetoden godkändes skulle alltså ha vilselett kunder, aktieägare och anställda i över ett decennium, säger Joel Eklund, styrelseordförande och ägare av Hövding.

Hövding har skyddat tiotusentals cyklister i över ett decennium. Närmare fyra av tio Hövding-användare uppger att de hade cyklat utan huvudskydd om inte Hövding fanns, så det indikerade beslutet skulle alltså leda till att många fler cyklar oskyddade i trafiken.

– Hela Hövdings verksamhet bygger på att öka säkerheten i trafiken. Hövding kommer att fortsätta kämpa för att värna trafikanternas säkerhet och kommer därför att överklaga ett beslut med all kraft, säger Sofia Svensson, vd Hövding.

Konsumenter kan fortsatt använda huvudskyddet
Inget beslut är taget så Hövdings kunder kan fortsatt använda huvudskyddet som det statliga forskningsinstitutet bedömer uppfyller alla tillämpliga grundläggande hälso- och säkerhetskrav.

För mer information, kontakta:

Fredrik Richter
Varumärkes- och kommunikationsdirektör, Hövding Sverige AB
press@hovding.com

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som blåser upp i händelse av en olycka. Hövdings airbag blåser upp på 0.1 sekunder och omsluter och skyddar huvudet och stabiliserar nacken på cyklisten. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö. www.hovding.com