Snart finns kläderna av svensk björk

Kan cellulosa från svenska skogar utmana dagens textilfibrer av bomull och olja? Det menar Human Factory som uppmärksammar att Södra Cell nu bygger om en produktionslinje vid massabruket i Mörrum.

Nyligen noterades att de krisande svenska skogsbolagen ser en ljusnande marknad i den ökande efterfrågan på miljövänliga textilier. Skogsindustrins nyvunna intresse för textil beror till stor del på att användningen av papper minskar i världen. Samtidigt som det råder brist på bomull.

Tack vare ny teknik kan den träbaserade fibern numera utmana bomullsindustrin och leverera plagg som är betydligt bättre, både för både miljön och människan.

Vita tussar slukar vatten
Konsten att tillverka textil av cellulosa har varit känd sedan 1890-talet. Trots det står cellulosan bara för knappt 2 procent av alla textilfiber som produceras i världen. Naturfiber som bomull har länge varit en givna råvaran, tack vare billig arbetskraft, god tillgång till konstbevattning och en arsenal av växtgifter och gödningsmedel.

Men de vita tussarna slukar vatten, kemikalier och åkermark som i stället kunde användas för att odla mat. Tyvärr är inte heller oljebaserade fibrer som polyester och nylon - några särskilt miljövänliga alternativ.

Södra och Domsjö ligger i täten
Storbolag som Södra Cell och Domsjö bygger nu om sina anläggningar för att kunna leverera både pappers- och textilmassa. Kapaciteten blir 170 000 ton om året, närmare 10 procent av företagets totala massaproduktion. Försäljningsvärdet ligger en bra bit över en miljard kronor.

Idag finns ingen tillverkare av cellulosabaserad textilfiber i Sverige. Men projektet CelluNova syftar till att få fram en ny och hållbar metod för framställning av viskosfiber. Utvecklingen görs på universiteten i Karlstad, Lund, Coimbra i Portugal och hos Chalmers.

Made in Sweden
Human Factory bevakar projektet och kommer att vara tidigt ute med att erbjuda miljövänliga kläder tillverkade av svensk skog. Human Factory designar och tillverkar ekologiska personal- och arbetskläder samt underkläder och handdukar för försäljning via skolklasser och idrottslag.

Vi följer utvecklingen noggrant och kommer vara bland de första tillverkarna som använder råvara från svensk skog i våra kläder. Eftersom kapaciteten att sticka trikå av miljövänlig fiber fortfarande finns inom landet, kan det bli tal om kläder ”Made in Sweden”, menar Carlo Stecksén vd för Human Factory AB.

För mer information, kontakta; Carlo Stecksén
carlo@humanfactory.se