”Sjömatens julkalender” lyfter lokala delikatesser från sjö och hav

”Sjömatens julkalender” lyfter lokala delikatesser från sjö och hav

För andra året i rad lyfter Sjömatens julkalender lokala producenter av svensk sjömat. Bakom tjugofyra luckor gömmer sig filmer, artiklar och recept som ger en inblick i den blå näringen.

Det känns fantastiskt kul att vi kör Sjömatens julkalender i år också. Och roligt att vi fått med så många yrkesfiskare, vattenbrukare och fiskhandlare som bidragit med sin tid och kreativitet, säger Jason Bailey, samordnare på Landsbygdsnätverkets kansli.

Hur går det till när julsillen fiskas? Vilken annan sjömat passar på julbordet? Bakom luckorna i kalendern får vi besöka fiskare och producenter runt om i landet.

Några exempel:

• Insjöfiske i Mälaren och Vänern
  • Ostronodling i Bohuslän
  • Fiskodling i Jämtland
  • Yrkesfiske i Östersjön

Sjömatens julkalender publiceras på webbplatsen www.sjomatensjulkalender.se

Om julkalendern
Sjömatens julkalender är ett samarbete mellan Hushållningssällskapet Västra, Sjömatsfrämjandet och Landsbygdsnätverket. Syftet med kalendern är att lyfta sjömatens roll på julbordet och skapa medvetenhet kring sjömatens möjligheter för konsumenten.

För mer information, kontakta:
Jason Bailey, Landsbygdsnätverkets kansli, 0720-45 26 09, jason.bailey@jordbruksverket.se
Sabina Hualpa Blomgren, Hushållningssällskapet Västra, 0511-248 39, sabina.blomgren@hushallningssallskapet.se
Linda Frithiof, Sjömatsfrämjandet, 0702-82 69 76, linda@sjomatsframjandet.se