Reserobot vinnare i Ifs innovationstävling för en tryggare vardag

Tänk dig en digital robot som hjälper dig med alla detaljer inför en resa. Det var precis vad Alexander Schultz och Leo Bülow från Third Act gjorde. Och med den vann de Ifs innovationstävling Tryggare Vardag. 450 bidrag var med och tävlade med idéer som kan göra vardagen säkrare.

Vi på If alltid intresserade av nya idéer och lösningar som ökar människors trygghet i vardagen. I våras lanserade vi tävlingen Tryggare Vardag för att uppmuntra andra att förverkliga egna idéer för att förbättra säkerheten och tryggheten i vardagen. Både företag och privatpersoner fick möjligheten att delta. Priset för vinnaren: 100 000 kronor till att förverkliga sin idé.

Vinnaren blev företaget Third Act med sin idé om en resebott i Facebook messenger som hjälper människor med viktiga detaljer inför och under en resa. Det kan vara allt från visum, vaccin information om resmålet och direkt hjälp om olyckan skulle vara framme.

De som ligger bakom resebotten är Alexander Schultz, 28, och Leo Bülow, 27, som bland annat är utbildade på Hyper Island, Berghs och Harvard, och startade sitt företag Third Act i början av året efter att ha möts på ett Hackathon i London.

- Idén föddes när vi lyssnade på Framgångspodden där Alexander Pärleros pratade om tävlingen Tryggare Vardag, säger Alexander Schultz.

-Tanken är att relevant information ska vara superenkel att nå och allt du behöver göra är att skriva och ha en konversation med botten som ska vara personlig och kännas som en resekompis, säger Leo Bülow.

De vann Tryggare Vardag-tävlingen i konkurrens med över 450 andra tävlingsbidrag.

- Vi blev jätteglada. För oss bevisar det här att If är ett nytänkande företag som ser möjligheterna i ny teknik och innovationer. If jobbar mot framtiden och hjälper unga företagare framåt. Tack If, skrattar Alexander Schultz.

Vill ni veta mer om Third Act och hur de arbetar med innovationer som bottar, mobilappar och andra digitala upplevelser kan ni kontakta alexander@thirdact.se.

Se filmen om If reserobot av Third Act här

Tävlingen gjordes i samarbete med Start Up Stockholm och vinnaren får rådgivningstimmar och vägledning av dem.

Mer om Ifs senaste kampanjer:

If vill öka människors trygghet i vardagen. Våra senaste kampanjer har fokuserat på just detta: Ifs reflexsamarbeten har fokuserat på reflexer och synlighet i trafiken. Offline O´Clock på vikten av att koppla ner på kvällen/natten för att minska på olyckor och sjukdomar, och Slow Down GPS på att uppmärksamma förare på att de kör genom barntäta områden.

Läs mer om den vinnande idén och våra kampanjer på if.se/tryggarevardag.

• kampanj
  • vinnare