Nya sensorer håller koll på tillgångar

Nya sensorer håller koll på tillgångar

Induo presenterar två sensorer för identifiering av objekt och personer. De nya kompakta sensorerna som bygger på BLE-teknik, Bluetooth Low Energy, är kompakta och anpassade för industriella miljöer, för användning i vården eller andra krävande miljöer.

De nya sensorerna finns i två utföranden, Blue Watch ID, som är avsedd att bäras av en person runt handleden eller i halsrem, och Blue Lite ID, som är avsedd för montering på tillgångar (verktyg, maskiner eller andra tillgångar) eller exempelvis montering på en skyddshjälm.

Bägge sensorerna skickar ut en identitet via Bluetooth och denna sensortyp kallas vanligen Bluetooth beacon. Bägge sensorerna kan skicka ID-meddelanden till en gateway eller smartphone, de är kompatibla med båda Apples standard iBeacon och Googles standard Eddystone.

Blue Lite ID är en robust ID-sändare som är extremt lätt och kompakt, enheten väger endast 8 gram. Den har en batterilivslängd på fem år och en räckvidd på ungefär 200 meter. Sensorn är IP65-klassad och passar för i stort sett alla miljöer där man behöver identifiera objekt eller personer. Enheten är inrymd i ett halogen-fritt plastmaterial godkänd för medicinsk användning. Den kan fästas på underlaget genom att skruva fast den eller med dubbelhäftande tejp. Den kan användas inom temperaturområdet -30°C till +70°C.

Blue Watch ID är en kompakt, batteridriven sensor som är avsedd att bäras av en person. Sensorn är IP55-klassad och anpassad för olika miljöer personer kan exponeras för. Blue Watch ID kan bäras runt handleden, i ett armband, eller runt halsen i en rem. Sensorn väger blott 11 gram, har 200 meters räckvidd och batterilivslängd på upp till 5 år vid en uppdatering var tionde sekund. Enheten kan användas inom temperaturområdet -20°C till +55°C.

Sensorerna programmeras via NFC, via dator, mobil eller surfplatta, vilket gör driftsättning snabb och smidig. Tack vare den långa livslängden blir kostnaden per sensor och månad ytterst låg.