Vad är viktigast i videomötet?

Vad är viktigast i videomötet?

Bilden? Nej, namnet till trots – ljudet!

Det spelar ju faktiskt ingen roll hur kristallklar bild du har i ditt möte om ljudet i mötet är dåligt!

Låt oss fokusera på ljudet från enskilda deltagare, alltså inte konferensrum, – (det får bli ett blogg-inlägg i sig).

Tidigare har vissa ”kommit undan” med att sätta sig framför sin dator och prata rakt in i datorn. Ibland funkar det utan ekooch allt som oftast låter det ju bra för justpersonen som sitter där och talar rakt in i datorn, så vad är problemet?

Värre är det för den eller dem på andra sidan som först hör sig själv säga något för att sedan få ekot av sig själva när ljudet går ut ur motpartens dators högtalare och sedan in i densammes mikrofon. Sitter personen dessutom i ett ”hårt” rum där ljudet studsar i avsaknad av mattor, gardiner eller textilier blir det ännu värre. Det är inget personen i rummet märker, hen är ju van att vara i sitt valda rum.För personerna på distans blir det svårt att höra vilket leder till sämre fokus, irritation och i värsta fall huvudvärk. Kanske t.o.mmissnöje med mötesplattformen, även om det inte var där problemet låg.

Addera sedan på de störande ”kring–ljuden” som man på plats ofta automatisktfiltrerar bort, de blir väldigt mycket starkare för den/de som sitter med på distans. Sopbilen som åker förbi utanför, hunden som skäller i rummet bredvid eller barnens Fortnit-spel på andra våningen.

Vad göra? Det är lätt att lockas till att plocka fram sina ”konsument-värsting-lurar” eller ”airpods” och tro att problemet är löst MEN – igen, bara för att det låter bra hos dig är det ingen garanti för att det låter bra för de andra i mötet. ”Konsument-värsting-lurar” är ofta anpassade för värsting-ljud när det handlar om musik, de är inte avsedda eller certifierade för videosamtal även om de ofta har en inbyggd mick. Airpods och andra ”truewireless”-produkter ”samlar inte in ljudet”, särskilt inte när det är störande ljud runt omkring den som använder dem. Så problemet kvarstår till stor del.

Är man fler i hushållet som arbetar eller studerar hemifrån är det dessutom en säkerhetsaspekt ur arbetsgivarens synvinkel omens familjemedlemmar har tillgång till informationen i mötet. Men kanske än värre i praktiken att behöva höra sin respektives alla möten. Lika skönt är det när man sedan själv inte är i möte men de andra i hushållet är det – då fungerar lurarna fint som hörselskydd! Själv har jag nästan alltid mina heltäckande lurar på utan ljud på kontoret, oavsett ljudnivån i lokalen – det hjälper mig att fokusera!

Så några tips när du väljer lurar till dina digitala möten:

-UC/Teams Certifierade lurar är anpassade för distansmöten och är ”plug and play” dvs PC/MAC/smartphonen hittar rätt direkt utan att du behöver välja enheten i din mötesplattforms inställningar.

-USB anslutning säkerställer ”leverans” av ditt tal på bästa sätt.

-Välj ett headset med noisecancelling (bullerdämpande) så tas “kring–ljuden” bort, se till att mikrofonen är nära munnen annars kommer inte mikrofonen ta upp ditt tal. Sitter micken i lurarna, se till att de sitter åt rätt håll!

-Se till att ladda ner senaste mjukvaran till dina lurar med jämna mellanrum så säkerställer du kvalitet och funktion.

-Ett eller två öron, heltäckande eller plug in? Smaksak men, rekommenderar absolut för två öron för att slippa “kring-ljud”och få fokus i möten och samtidigt få nytta av ”hörselkåpefunktion” när jag själv inte sitter i möte.

–Trådlöst eller sladd? Definitivt trådlöst, väljer du ett par proffslurar så har de lång driftstid så du lätt kan nyttja dem hela arbetsdagen och till och från också i en laddning.

–Riktigt bra lurar kan ta fler enheter så du kan koppla upp flera telefoner och datorer samtidigt och välja var du vill svara.

-Att tänka på, heltäckande lurar kan bli svettiga…undersök om/hur du kan hålla dem rena.

-Håll koll på vikten, lurarnas vikt kan påverka dig om du vill ha dem på dig hela dagen.

-Hur laddar man? Är det standardkabel eller en unik lösning? Hur smarta snygga laddare många tillverkare än kan hitta på så blir man ändå lika galen när man glömt den hemma och alla andra i närheten har standardladdare.

Hoppas detta har hjälpt dig förstå varför ljudet är viktigare än bilden och varför du skall välja ett par certifierade proffslurar!

Nu tar jag och bloggen sommaruppehåll, njut som du vill av sommaren!

Själv tänkte jag umgås med killen på bilden – utan lurar!

Vi ses i augusti igen!

Hälsningar Annie