Tidö slott. Ur Suecia Antiqua.

Motståndet mot anmälningsplikt är massivt - ny sammanställning av Tidöavtalet

Vill du fortsätta få dessa pressmeddelanden? Bidra gärna till finansieringen genom att skicka en slant till Ingrid Eckerman, Swish 070 557 31 93 (skriv "press"). Kanske vill du bli månadsgivare? Skicka din e-adress till ingrid.eckerman@gmail.com.

En sammanställning som gjorts på sidan Tidöavtalet – ett hot mot demokratin visar att motståndet mot den så kallade ”angiverilagen” är större än väntat.

Det är Ingrid Eckerman, läkare och grundare av nätverket Stoppa utvisningarna till Afghanistan! som satt upp sidan. I 27 artiklar belyses hur Tidöavtalet påverkar lika många delar av samhället.

- Jag inspirerades av Civil Rights Defenders kampanj Backa demokratin och ville se hur samhället och demokratin påverkas om alla delar i Tidöavtalet genomförs, säger hon.

Här finns länkar till de sexton demonstrationer och möten mot förslaget som hittills ägt rum.

- Jag räknar med att demonstrationerna tar fart igen när vi kommer närmare den 30 september, då utredningen ska lämna sitt svar, säger Ingrid.

En artikel skiljer sig från mängden genom sin längd – som pdf-fil blir den inte mindre än 23 sidor lång. Den heter Angiverisamhället. Artikeln handlar om utredningen av offentliganställdas skyldighet att anmäla papperslösa personer till Migrationsverket eller polisen.

Många organisationer har framfört protester mot förslaget:

• 13 regioner
    • 27 kommuner
    • 8 arbetsgivarorganisationer, inklusive SKR (Sveriges kommuner och regioner)
    • 61 fackförbund och professionella organisationer
    • 13 patientorganisationer
    • 54 sociala, religiösa och MR-organisationer

På sidan finns också en omfattande länksamling till tidningsartiklar och andra media.

- Jag hittade 65 artiklar från representanter för Tidöpartierna. Av dessa var över hälften negativa till lagen! förklarar Ingrid.

Framför allt är det liberala politiker som vänder sig mot anmälningsplikt i skola, vård och omsorg. Men lagen riktar sig mot alla offentliganställda. Där ingår även personal inom kollektivtrafiken, inklusive skolbussarna, vaktmästare, städare och skolbespisningspersonal.

- Även om lärarna inte omfattas av anmälningsplikten så kommer de papperslösa barnen inte att våga ta sig till skolan, säger Ingrid.

Oppositionen har inte varit lika aktiva som Tidöpartierna. Där är det framför allt Centerpartiet som gjort sin röst hörd. Men Ingrid har listat cirka 170 artiklar av icke partipolitiskt bundna skribenter. Endast fem av dessa är för anmälningsplikten.

- Det har varit nästan omöjligt att hitta debattartiklar som tycker lagförslaget är bra, säger Ingrid.

Ingrid planerar att hålla sidan igång till valet 2026.

- Det kan bli svårt, eftersom det händer så enormt mycket och väldig fort. Det kommer säkert alltid att saknas information i artiklarna. När det gäller klimat och miljö är det ett så stort ämne att det skulle behöva en alldeles egen sida, så där lämnar jag walk-over.

Media äger rätt att återge hela eller delar av texten, med angivande av källa.

Tidöavtalet – ett hot mot demokratin