Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Inlandsbanan fortsätter planera för en upprustning

    Arbetet för en upprustning av infrastrukturen Inlandsbanan ska gå vidare. Det är Inlandsbanan AB: ägare överens om. Upprustningen var en viktig fråga som diskuterades på dagens ägarsamråd i Östersund.

  • Stort intresse för tågresa till Jokkmokks marknad

    Måndag 29 januari ger sig 90 resenärer iväg längs Inlandsbanan på paketresan där huvudattraktionen är Jokkmokks marknad. Inte sedan 2013 har det varit så många bokade på resan.

  • Styrelseordföranden Caisa Abrahamsson om kritiken från Östersunds kommun

    ​Östersunds kommun har genom AnnSofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande, kallat till en extra bolagsstämma. Därav har också två artiklar publicerats i Östersundsposten torsdagen den 18 januari. Här svarar Caisa Abrahamsson, styrelseordförande i Inlandsbanan, på det som framförts i artiklarna.

  • Vintertrafik på Inlandsbanan – nu öppnar bokningen

    22 december startar Snötåget, vintertrafiken på Inlandsbanan, som trafikerar sträckan Östersund – Mora med en tur i vardera riktningen. Bokningen är nu öppen till Snötåget som kommer gå från 22 december till 8 april.

  • Nu rullar Segertåget mot Berlin

    På tisdag kväll startar resan med Segertåget från Östersund med slutdestination Berlin. 430 resenärer följer med för att heja fram ÖFK till gruppseger. Välkommen på pressträff på Östersund Central 17.30.

  • Upprustningen av Inlandsbanan

    ​Planerna på en upprustning av Inlandsbanan intensifierades i början av det här året och i maj skrevs en avsiktsförklaring med det australiensiska bolaget Macquarie om att hitta former för samarbete. Dessutom undersöks fler finansieringsalternativ.

  • Inlandsbanan på Elmia Nordic Rail 10–12 oktober

    Elmia Nordic Rail i Jönköping är Nordens viktigaste järnvägsmässa. Inlandsbanan är självklart på plats och presenterar Inlandsbanans framtid - projekt Inlandslänken, snabba och säkra godstransporter och moderna persontrafiksatsningar i Sveriges inland. Vi hälsar dig välkommen till monter A06:18 så berättar vi mer om vilka fördelar och nyttor en upprustad Inlandsbana medför.

  • Snötåget och Inlandsbanan är nominerade till Stora turismpriset

    Inlandsbanan tillsammans med besöksnäringen i kommunerna Härjedalen och Berg satsat stort på en ny marknad när Snötåget utvecklades för att transportera skidresenärer från södra Sverige till Destination Vemdalen. Intresset och antalet resenärer har ökat sedan Snötåget startade 2012. För andra gången är nu Inlandsbanan nominerat till ett fint pris, Stora turismpriset.

  • Bokningen till Segertåget öppnar

    ​Nu är det klart med detaljerna för Inlandsbanan tåg till Berlin i december när Östersund FK:s möter Hertha Berlin i Europa league. Program och pris är klart och bokningen öppnar 15.00 i dag fredag 8 september.

  • Segertåget blir verklighet

    Inlandsbanan kan mycket glada och stolta meddela att Segertåget till Östersunds FK:s bortamatch i Berlin blir verklighet!

  • Blomstrande sommarsäsong på Inlandsbanan

    Närmare 5 000 resenärer har rest med Inlandsbanan under sommarsäsongen 2017, 12 juni -20 augusti. Det är en ökning med 20 procent. Den största ökningen står gruppresenärerna för, också antalet som tågluffar har ökat. Persontrafik på Inlandsbanan är dessutom en viktig länk i den nationella resekedjan och antalet som reser med Resplus har tredubblats den här sommaren.

  • Inlandsbanan inför tågledningssystem

    Inlandsbanan AB satsar på att öka kapaciteteten längs banan och därför införs nu ett system för fjärrstyrning av strategiska drifts-/mötesplatser. Detta möjliggör att antalet tåg på banan kan öka avsevärt. Det innebär också tågklarerarna kommer att kunna arbeta mer platsoberoende än tidigare och inte behöver bemanna de olika driftsplatserna i lika stor utsträckning.

Visa mer