Vad gör vi när kraften i elnätet börjar ta slut?

Vi på Intertechna strävar efter Nollvision mot haverier, vi vill helt enkelt hjälpa alla olika former av industrier i hela Norden att stoppa oväntade haverier i sin dagliga verksamhet. Men vad händer när kraften i elnätet börjar ta slut? Den frågan kan vi delvis redan idag svara på för att det är en del av vår verklighet nu.

Sverige har idag ett av världens äldsta stamnät som började byggas redan under 1920-talet. För cirka 50 år sedan investerades stora pengar i elnätet, investeringar som fram tills idag räckt till. Men vem kunde tro för 50 år sedan att vi idag skulle ha elbilar, datorer i varje hem, mobiltelefoner, internet och alla möjliga prylar som ska ha ström.

Sett till helår har Sverige inte elbrist. Men när elkonsumtionen är som högst får vi tillfällig elbrist. Vad händer då? Jo, elpriserna skjuter i höjden. De blir så pass dyra att företag behöver stänga av sina maskiner. I början av februari i år var elpriset uppe i 200 € per megawattimme mot 30 € som är det normala. Dagar som dessa gör företag av med mer än vad våra producenter producerar och Sverige får importera från den internationella elmarknaden.

Det jobbas med att ta fram en lösning på den akuta kapacitetsbristen i elnätet men detta är inget som kommer vara klart på flera år.

Vad ska ni som företag göra?

Det är här vi på Intertechna kommer in i bilden. Intertechna levererar högklassiga elkvalitets-instrument från Fluke. Med hjälp av dessa instrument kan ni logga, felsöka, mäta och analysera elförsörjningssystem för att få en bättre överblick på hur ni tar kontroll över den el som ni använder. Flukes instrument är helt kompatibel med internationella elkvalitets-standarder såsom IEC 61000-4-30, EN 50160 och IEEE 519

Intertechna kan även bistå med elkvalitetsinstrument som har en inbyggd motoranalysator så man snabbt och enkelt kan mäta och analysera viktiga parametrar för elektrisk och mekanisk prestanda såsom energi, effekt, övertoner, obalans, motorns varvtal, vridmoment och mekanisk effekt utan behov av mekaniska givare.

Tryckluft kan stå för en mycket stor del av din energiförlust.

Tryckluft är en av de dyraste och mest använda energikällorna i tillverkningsanläggningar. Enligt statistik från Europeiska kommissionen räknas 75 % av driftskostnaderna för tryckluftssystem till energi. Utsläppen från tryckluftssystemet är i de flesta fall mer än 10%.

Med Fluke ii900 eller ii910 Sonic Industrial Imager kan din underhållsgrupp snabbt hitta platsen för trycklufts-, gas- och vakuumläckor på några minuter. Med Fluke's SoundSight-teknik kan du se ljudet som läckage producerar, även från avstånd, och i bullriga industriella miljöer. På tryckluftssystem är energibesparingen 25 % i genomsnitt

Fluke instrumentet gör det möjligt att upptäcka och lokalisera läckor på ett visuellt sätt som inte kräver lång träning eller certifieringar. Fluke-kameran är utformad för att göra denna uppgift enklare, snabbare och effektivare. Hela anläggningar kan inspekteras på en bråkdel av tiden som krävs med befintliga verktyg. Möjligheten att logga varje läcka med visuella bilder underlättar en omedelbar åtgärd som i sin tur sparar energi. Det enkla, intuitiva gränssnittet gör att tekniker kan isolera läckagets ljudfrekvens och filtrera bort högt bakgrundsljud. Teamet kan inspektera hela anläggningen på bara några timmar samtidigt som produktionen pågår för fullt.

Vill ni veta mer om vad Intertechna har att erbjuda er? Ta då kontakt med oss.

patrik.sebeniusson@intertechna.se

Henrik Molinder