Gruvön köper in Fluke ii900, Läcksökare för tryckluft

BillerudKorsnäs Gruvön i Grums blir nummer två i Sverige som köper in nya Fluke ii900 läcksökare för tryckluft. Gruvön ser vinsten i att införskaffa ett sådant här instrument då tryckluftläckor kan kosta företaget hundratusentals kronor om året. Ett så litet hål som 3 mm kan kosta uppemot ca 20.000 kr om året.

Bortsett från att Flukes ii900 ser små tryckluft hål enkelt och smidigt så är ytterligare en bidragande faktor till köpet det enkla sättet att dokumentera läckagen genom bilder eller video. Gruvön meddelar att redan under kommande vecka påbörjas användningen av instrumentet.

• gas
  • tryckluftläckage
  • tryckluft
  • vakuum

Om Intertechna AB

Intertechna AB är ett välkänt företag inom Underhåll och Kalibrering. I mer än 25 år har Intertechna levererat avancerade datorbaserade system inom process, läkemedel, kärnkraft, stålindustri.  Intertechna har sedan 1992 ett Ackrediterat laboratorium för att serva industrin med precisionskalibreringar. Vidare finns ett komplett program av kalibreringsutrustning för tryck-, temperatur- och elektriska signaler.