Bra arbetsteknik och moderna städredskap kan minska städares värk

Med moderna städredskap och bra arbetsteknik skulle sjukskrivningarna kunna minskas. Det framkommer i en studie som genomförts av IVL Svenska Miljöinstitutet och samarbetspartner vid Luleå Tekniska Universitet och Centrum för belastningsskadeforskning.

I studien visar intervjuer med städare att deras värk ofta uppkommer gradvis för att först efter ett par år ha förvärrats så att städaren inte längre klarar av att arbeta. Cirka 60 procent av alla städare har ont varje vecka. Ytterligare 20-25 procent har ont ibland. Om inget görs kan besvären leda till en mer bestående skada och/eller sjukfrånvaro. Enligt AFA Försäkrings statistik har städare högst frekvens av långa sjukskrivningar av alla yrkesgrupper.

- Det knepiga är att besvären ofta kommer efter arbetet och det gör att städaren inte alltid kan se att värken har något samband med arbetet, säger Ann-Beth Antonsson, forskare på IVL som tillsammans med Lisa Schmidt, också från IVL, har studerat vilka arbetsmoment som bidrar till värken och undersökt vilka åtgärder som förbättrar städarnas arbetsmiljö.

- Glädjande nog finns en hel del som kan göras för att förbättra situationen. Dit hör till exempel att införa moderna städmetoder och bra redskap som exempelvis mikrofibermoppar och moppskaft som är enkelt justerbara, säger Ann-Beth Antonsson och tillägger att svabbning och våtmoppning är direkt olämpliga metoder som bör användas endast i undantagsfall. IVL-forskarna pekar också på vikten att utbilda städare i god arbetsteknik och rätt arbetsmetoder för de städredskap och -metoder som används.

Vidare kan det vara nödvändigt att göra rent organisatoriska förändringar så att det blir möjligt att städare kan få mer varierade arbetsuppgifter. Dessutom behöver samarbetet med kunderna förbättras både när det gäller att göra lokaler mer städvänliga och att villkoren i upphandlingen av städtjänster blir rimliga.

En viktig slutsats i studien är att många aktörer behöver samverka för att minska städarnas belastning, till exempel företag som upphandlar städtjänster, städarbetsgivare, städare, brukare av lokaler (som städas av städare), inredare och arkitekter.

Läs mer i rapporten Belastningar i städyrket - vilka är de och hur kan belastningen minskas?, IVL-rapport B 1802.

För mer information: Ann-Beth Antonsson, tel: 08-598563 47 eller Lisa Schmidt, tel:08-598563 28

Studien ingår i aktionsprogrammet för optimal ergonomi och färre arbetsskador bland städare. Aktionsprogrammet drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet i samarbete med Luleå Tekniska Universitet och Centrum för belastningsskade­forskning. Aktionsprogrammet finansieras av AFA Försäkring samt i samråd med Almega, Fastighetsanställdas Förbund, SKL, Kommunal, Hotell- och Restaurangföretagare, Hotell och Restaurangfacket, Arbetsmiljöverket samt Sveriges Rengöringstekniska Förbund.

I början februari 2009, kommer Prevent och IVL att lansera en webbplats med handfasta råd och tips som minskar belastningsskador bland städare.

IVL Svenska Miljöinstitutet är Sveriges ledande organisation för tillämpad miljöforskning. IVL grundades 1966 av staten och näringslivet gemensamt och har som mål att påskynda en hållbar tillväxt.