Glada och lite stolta - Malin Näsman och Anna Wik Maimu på Järvsö Crêperie får årets miljöpris från Region Gävleborg.

Järvsö Crêperie prisas för sitt hållbarhetsarbete

Nu uppmärksammas Järvsö Crêperie ytterligare för sitt hållbarhetsarbete. På torsdagen stod det klart att de tilldelas årets miljöpris från Region Gävleborg.

Miljöpriset från Region Gävleborg inrättades för att uppmärksamma företag, projekt eller en enskilda individer som jobbar smart med hållbarhetsfrågor inom de tre olika dimensionerna- det ekonomiska, sociala och ekologiska. I en artikel i LjusdalsPosten motiverar ordförande i regionens hållbarhetsnämnd beslutet.

– Järvsö Crêperie tycker jag har jobbat smartast av de jag varit med om att fatta beslut om hittills, säger Alexander Hägg (M), ordförande i Region Gävleborgs hållbarhetsnämnd som delade ut priset.

Vidare berättar Malin Näsman på Järvsö Crêperie att deras miljötänk är helt självklart och sitter i ryggmärgen. Att det handlar mycket om att laga mat efter råvaror i säsong då den är billig och bra. Hon berättar även att hon ofta fått frågan om hur alla ska ha råd att köpa lokala eller ekologiska råvaror.

– Jag menar att vi kan sudda bort de där tankarna. Man behöver till exempel inte köpa tomater vid jul. Just nu kan man plocka svamp och köpa rotfrukter och använda det som bjuds här och nu, säger Malin Näsman till LjusdalsPosten.

Medvetet hållbarhetsarbete

Noll matsvinn i köket, där gästers matrester blir kompost och ny energi genom bokashihinkar och att laga mat med råvaror i säsong och på varor från bygden och skogen - det är bara tre av de punkter Järvsö Creperie lyfter i sitt hållbarhetsarbete.

Restaurangen riktar också in sig på att köpa det mesta av inredningen begagnat och i deras sociala hållbarhetsarbete är de bland annat sponsor till en organisation som jobbar med ungdomars psykiska hälsa. Utöver det ligger deras fokus på att etablera en året runt-verksamhet för att få till trygga anställningar. För att säkerställa detta har de en vinterrestaurang i den populära skidanläggningen Järvsöbacken under hela skidsäsongen.

– Från december till april blir vi Vinter-Crêperiet. Där har vi nyligen glasat in verandan och ska ha en kamin. Det kommer bli ett jättemysigt afterski-häng där inne. Sedan flyttar vi ner till byn igen i maj, avslutar Malin Näsman.

Utöver äran består priset av ett diplom och 10 00 kronor.