Med Curonovas hjälp behövde Youmna inte nöja sig med mindre!

Att tillgängliggöra arbetsmarknaden i tre steg

I Jobbfestivalens gästblogg berättar Curonova om hur företaget föddes ur en vilja att göra arbetsmarknaden mer tillgänglig.

Curonova bildades 2014, och jobbade de första åren primärt med att erbjuda våra tjänster till trygghetsfonden TSL. Utöver detta arbetade bolaget en del med outplacement, då riktat till bolag och individer som behöver hitta en lösning som innebär att de går skilda vägar på ett sätt som funkar bra för båda parter.

2017 gick Curonova på allvar in som leverantör till arbetsförmedlingen, och har sedan dess vuxit i både antal deltagare, kontor och personal. Vi är idag en av de större leverantörerna av programmet Rusta och Matcha, vilket är en av de tjänster som Arbetsförmedlingen upphandlar av oss kompletterande aktörer. Vi arbetar även fortsatt med både TSL och outplacement.

Curonova finns idag över hela landet, med kontor från Kiruna hela vägen till Malmö. Över 150 personer arbetar idag inom bolaget, och på grund utav vår snabba tillväxt har vi i år kommit till final i Branschens utnämning av ”årets raket” till Recruitment Awards 2022 – kul, tycker vi!

Curonova gör arbetsmarknaden tillgänglig

Hur kommer det sig att Curonova lyckats så bra med sin vision att hjälpa fler människor ut på arbetsmarknaden? Vi tror att svaret stavas tillgänglighet. Vårt mål är att fånga upp alla begåvade människor som finns där ute men som av olika skäl ramlat mellan stolarna – och för att fånga upp dem måste vi först nå dem!

Vi tror att ett tillgängliggörande av stöd för arbetssökande idag behöver angripas på tre olika sätt:

Till att börja med behöver vi aktivt jobba med att minska språkbarriären. Många som idag står utanför arbetsmarknaden har inte svenska som modersmål, och en svårighet att förstå och göra sig förstådd är en utav de mest basala skälen till att en verksamhet kan sägas vara otillgänglig. För att icke svensktalande ska få goda förutsättningar att ta sig ut på arbetsmarknaden är det av högsta vikt att de tjänster som finns tar hänsyn till mångspråkigheten hos arbetssökande. Vi på Curonova tar fasta på denna problematik och erbjuder idag deltagare stöd på över 25 språk, både via flerspråkiga Matchare och via externa språkstöd.

För det andra måste vi prioritera att i högsta möjliga mån vara fysiskt närvarande. Curonova har för tillfället över 100 kontor i hela Sverige, vilket möjliggör att våra deltagare allt som oftast har ett lokalt kontor dit de kan gå och träffa sin Matchare i person. Det händer något när vi får sitta i samma rum med varandra, och det är inte alltid ett personligt stöd får samma effekt via länk.

Samtidigt är vi väl medvetna om att våra liv blir alltmer digitala, och en sista essentiell del av att vara tillgängliga är därför att vara digitalt tillgängliga. För oss innebär det ett fokus på digitala resurser såsom att erbjuda seminarier och workshops via curonova.tv, att lägga ut uppbyggande och hjälpsamt material i vår tidning Jobbnytt, och ge våra deltagare tillgång till onlinekurser via vår lärportal. Den digitala inkluderingen är pricken över i:et som gör vår verksamhet så tillgänglig som bara möjligt!

Curonovas ambition är att fortsätta tillgängliggörandet av arbetsmarknaden. Genom att successivt öka mängden språk och språkstöd, fortsätta vår expansion av lokala kontor och utveckla alltmer omfattande digitala verktyg vill vi bidra till en framtid där ingen människa hindras från att bidra med sin unika erfarenhet och kompetens på arbetsmarknaden. Ett tillgängliggörande av arbetsmarknaden är en win-win för alla parter!

Välkommen till oss på Coronova!

Coronova är med som utställare på Jobbfestivalen med Tema Mångfald i Kungsträdgården den 14 september.

"Allt för ofta hamnar drivna och kompetenta människor utanför arbetsmarknaden av de mest banala skäl. På Curonova jobbar vi aktivt med digitala lösningar och ett ständigt breddat språkstöd, då vi vill sänka tröskeln ut i arbetslivet. Jobbfestivalen delar vår vision, och vi ser mycket fram emot att delta!" säger områdeschefen Anja Lenner.

Vem är Youmna? - Läs solskenshistorien om henne på Jobbfestivalens webbsida: https://jobbfestivalen.se/