Jobbfestivalen utökar sin advisory board med Nasim Khosravi från Axel Johnsons Axelerate

Jobbfestivalen med tema mångfald och inkludering är en mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Festivalen har som syfte att bidra till ökad inkludering och integration i samhället, samtidigt som man försöker lösa matchningsproblemet på arbetsmarknaden.

Trots att Jobbfestivalen bara anordnats två gånger tidigare så har man redan genererat över tusen jobb totalt, och för denna insats har man fått många utmärkelser, bland annat som vinnare av SM i employer branding på Magnet Awards.

2024 kommer festivalen tillbaka till Kungsträdgården för tredje gången, men man har även expanderat konceptet till Malmö, där festivalen äger rum i mars 2024 på Stortorget.

Grundaren och initiativtagare Mats Wernheim har alltid förespråkat konkreta handlingar, som faktiskt leder till förändring:
"Jag tror att vi måste sluta prata så mycket om mångfald, inkludering och fördomsfrihet, och börja agera istället. Jag är en person som gick från ord till handling, och jag hjälpte tusentals personer få ett jobb. Tänk vad mycket vi kan göra om vi blev ännu fler som engagerade sig i detta!"

I samband med uppskalningen av Jobbfestivalen har man nu utökat kompetensen i sin advisory board ytterligare, genom att ta in Nasim Khosravi. Nasim är till vardags verksamhetschef för Axelerate, en satsning från Axel Johnsson som har till uppgift att fortsätta stärka mångfalds- och inkluderingsarbetet inom koncernens bolag.

Tidigare har han haft en global roll på Epiroc, där han också arbetade med mångfald och inkludering, och innan dess jobbade han som hållbarhetskonsult på PWC.

Nasim ser nu fram emot det nya uppdraget hos Jobbfestivalen:– "Det är väldigt roligt att få vara med på ett litet hörn av Jobbfestivalen. Det som jag uppskattar mest med Jobbfestivalen är det är så konkret – en fysisk plats där individer kan söka efter jobb och arbetsgivare kan hitta kompetenta kandidater. Det låter självklart, men faktum är att formen på initiativet är rätt så unikt på den svenska arbetsmarknaden", säger Nasim Khosravi.

Jobbfestivalens advisory board har som uppdrag att bidra till Jobbfestivalens verksamhet genom sina respektive erfarenheter, rådgivning och nya perspektiv.

Jobbfestivalens advisory board samlar sedan tidigare nyckelpersoner i svenskt mångfalds-och inkluderingsarbete. En av dem är Sofi Fridland, Inkludering- & mångfaldsstrateg med 9 års erfarenhet av affärsutveckling inom HR och rekrytering.
Hon var tidigare VD på Just Arrived, som matchar nyanlända och utrikesfödda talanger med jobb hos svenska arbetsgivare, men driver idag dessa frågor genom det egna bolaget Sofi Consulting AB.

Det senaste tillskottet Aaron Kroon, tidigare nordisk HR-direktör på Schibsted, numera föreläsare med ett eget bolag. Han har under sin karriär samlat på sig ca 20 års erfarenhet av att leda organisatoriska och kulturella förändringsresor på bolag som ICA, Vattenfall och senast på Schibsted. Under 2022 utsågs han till en av de tre främsta förebilderna i Sverige och har dessutom prisats för att ha skapat Sveriges mest inkluderande arbetsplats.

Att få tillgång till Nasim Khosravis långa erfarenhet och expertis inom ämnet mångfald och inkludering är otroligt värdefullt för Jobbfestivalens initiativtagare Mats Wernheim:
"Nasim kommer hjälpa oss att ta Jobbfestivalen till nästa nivå, och jag ser verkligen fram emot att ta hjälp av honom och hans erfarenheter i framtiden."