Framtidspriset 2010 till Ung Företagsamhet

Som ett led i 25-årsjubileet har Jobs and Society NyföretagarCentrum och sju samarbetspartners instiftat Framtidspriset – en utmärkelse till en person eller organisation som aktivt främjar nyföretagande och entreprenörskap i Sverige.

Den första mottagaren av Framtidspriset är Ung Företagsamhet, som prisas för sitt företagsnära perspektiv och stora engagemang för unga företagare.

Jobs and Society NyföretagarCentrum arbetar för nyföretagande och entreprenörskap sedan 1985, och har genom rådgivning till blivande företagare har bidragit till 140 000 företagsstarter. Nu har organisationen instiftat ett Framtidspris till någon som på ett påtagligt och konkret sätt har främjat nyföretagande och entreprenörskap i Sverige, antingen genom beslutsfattande, opinionsbildning eller sin besjälade övertygelse om att Sverige behöver fler nya livskraftiga företag.

– Vi vill uppmärksamma Sveriges behov av ett större nyföretagande, säger Harry Goldman, Verkställande ledamot, Jobs and Society NyföretagarCentrum. Nu fyller vi 25 år och blickar förstås tillbaka på vad vi åstadkommit men vi vill också blicka framåt. Nyföretagandet behöver fördubblas, och då behövs alla goda krafter. Med Framtidspriset uppmärksammar vi dessa krafter.

Ung Företagsamhet vinnare av det första Framtidspriset
Ung Företagsamhet, som ger ungdomar i gymnasiet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap, får Framtidspriset 2010 med motiveringen:

”Framtiden är företagande. Om Sverige ska ha en chans i framtiden krävs fler nya företag och en ny generation av unga företagare. Därför gäller det att börja tidigt. Med sitt företagsnära perspektiv och stora engagemang har Ung Företagsamhet runt om i Sveriges skolor visat att företagande både är lustfyllt och viktigt. Många är de som startat eget företag genom Ung Företagsamhets insatser. Det ger Sverige Framtidshopp.”

Framtidspriset delas ut till Ung Företagsamhets VD Magnus N:son Engelbäck under Jobs and Society NyföretagarCentrums jubileumsmiddag torsdagen den 27 maj, klockan 17:45 på Clustret (Söder Mälarstrand 25, Stockholm).

Bakom Framtidspriset står Jobs and Society NyföretagarCentrum, If, Swedbank, Nordea, SEB, Visma, Afa Försäkring och Tillväxtverket

För mer information, kontakta:
Harry Goldman, Verkställande ledamot, Jobs and Society NyföretagarCentrum, 070-661 04 54, harry.goldman@jobs-society.se
_______________________________________________________________
Jobs and Society NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2009 gav NyföretagarCentrum 23 400 personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Drygt 10 000 av dem har startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. www.nyforetagarcentrum.se, www.facebook.com/nyforetagarcentrum