28 nya tåg till Krösatågen

28 nya tåg till Krösatågen

Transitio upphandlar 28 nya tåg av CAF

Bakgrunden till upphandlingen
Regionerna Kalmar, Jönköping, Blekinge och Kronoberg beslutade att tillsammans upphandla nya tågfordon för att ersätta befintlig flotta som börjar uppnå slutet av sin livslängd samt för att utöka trafiken inom Krösatågen. Bakgrunden till anskaffningen är även regionernas mål om en attraktiv och konkurrenskraftig kollektivtrafik som bidrar till att fler ska välja att åka med de miljövänliga kollektiva färdmedlen.

Med nya tåg kommer regionerna att ta ett stort kliv i förstärkningen av tågtrafiken och göra det attraktivare och mer tillgängligt att åka inom och mellan regionerna. Vidare krävs att tåg som ska trafikera sträckan Tranås-Nässjö-Alvesta-Hässleholm är anpassade till signalsystemet ERTMS när detta uppdateras.

Omfattning
Upphandlingen omfattar 28 nya tåg med tillhörande tjänster och utrustning till ett ordervärde av 3 miljarder. 20 av tågen är elektriskt drivna (EMU) och 8 av dem är bimodala (BMU) viket i detta fall innebär att de både kan drivas elektriskt och med förbränningsmotorer. Förbränningsmotorerna är godkända för fossilfritt bränsle vilket ligger i linje med regionernas beslut om fossilfri trafik. De bimodala fordonen är tänkta att trafikera sträckor som inte är elektrifierade. För att täcka framtida behov så ingår även en fordonsoption om totalt 26 fordon där 7 är av den bimodala varianten och 19 är elektriskt drivna varianten.

- Med de nya tågen kommer vi stå stabila inför framtiden. Med ökad komfort, förbättrad reseupplevelse och kortare restider tar vi ytterligare steg för att Krösatågen ska stå väl rustade många år framöver, säger Marcus Eskdahl, Regionråd (S) och ordförande i TIM-nämnden.

Tågens utformning
Upphandlingen har fokuserat på genomtänkt design såväl estetiskt som funktionsmässigt snarare än att till exempel maximera antalet stolar till varje pris. Vackra och funktionsdugliga tåg som är bekväma och trevliga att åka med. Tågens exteriöra och interiöra design ska anknyta till de orter tågen ska trafikera. Den röda exteriöra färgen ska föra tankarna till lingon (krösa). Tittar man runt fönstren så ser man att den röda färgen skiftar från vitt till rött till nästan svart som lingon kan göra. Den interiöra designen kommer även den att anknyta till de orter som trafikeras.

Tåget är baserad på plattformstypen CAFs Civity plattform som bygger på flexibilitet och modularitet vilket gör att båda tågtyperna EMU och BMU kommer att kunna se tekniskt och estetiskt lika ut till stora delar. Över 450 Civity är tidigare beställda till bland annat UK, Nederländerna, Italien och Montenegro.

- De nya Krösatågen kommer ge våra kunder en förbättrad reskvalité och en viktig förutsättning för att kunna nå de högt ställda kraven på fler resenärer och nöjdare kunder, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings länstrafik.

Fakta om tågen
• Det rör sig om fyravagnars envåningsfordon av typen CAF Civity. Längden blir 76 meter för de elektriska tågen och 67 för de bimodala tågen. Topphastigheten blir 200 km/h för de elektriska tågen och de bimodala tågen när de går på el, 140 km/h i förbränningsmotordrift.
• Det blir omkring 190 fasta sittplatser i de elektriska tågen och 140 i de bimodala. Därutöver ska fällstolar finnas. Inredningen blir anpassad för arbets- och vardagsresor med restider över två timmar; ställbara stolar med arbetsbord, eluttag, Wi-Fi m m.
• Flexytor med fällstolar samt möjlighet att ta med större bagage och cyklar kommer att finnas liksom en avdelning anpassad för resenärer med funktionsvariationer med plats för rullstol. Två toaletter, varav en anpassad för resenärer med funktionsvariationer.

De nya el-tågen ska primärt trafikera sträckorna
• Jönköping – Nässjö – Alvesta – Växjö
• Värnamo – Alvesta – Växjö
• Nässjö – Tranås