Det är lag på att ha en giltig biljett i kollektivtrafiken

Ha alltid en giltig biljett och blippa den

De flesta betalar och blippar sina biljetter när de reser med kollektivtrafiken, men det är för många som inte gör det och som därmed bryter mot lagen. Länstrafiken genomför nu en kampanj för att öka andelen resenärer som betalar och blippar sina biljetter.

Länstrafikens kampanj startar i dag, den 2 oktober 2023. Kampanjen pågår i två veckor och syns i många olika kanaler. Bakgrunden till kampanjen är att för många resenärer åker utan giltiga biljetter och för få resenärer blippar sina biljetter. Det är negativt för hela kollektivtrafiksystemet. Andelen som gör rätt för sig och som blippar sina biljetter behöver därför öka.

Biljettintäkter behövs i kollektivtrafiken
En del av kostnaderna för kollektivtrafiken betalas med hjälp av biljettintäkter. När vissa resenärer inte betalar för sina resor innebär det på sikt att biljettpriserna kan komma att höjas mer än normalt. Då blir det dyrare att åka för dem som betalar för sina resor. Det är inte rättvist, utan alla måste betala för sig för att hela kollektivtrafiksystemet ska fungera.

Lag på att ha giltig biljett
Det är dessutom lag på att man som resenär i kollektivtrafiken ska ha en giltig biljett. Att inte ha en giltig biljett är ett lagbrott. Bryter resenären mot lagen och en biljettkontrollant upptäcker det måste resenären betala 1 500 kronor i extra avgift, en så kallad tilläggsavgift. Det är hela 39 gånger dyrare än att köpa en enkelbiljett om du är vuxen och 65 gånger dyrare om du är ungdom.

Den som har en giltig biljett får dessutom en lugnare resa. Resenären slipper att spana efter biljettkontrollanter och kan därmed slappna av på ett annat sätt under resan.

Viktigt att alltid blippa biljetten
Förutom att ha en giltig biljett behöver varje resenär komma ihåg att alltid blippa biljetten när resan påbörjas. Många resenärer och förare blir upprörda när andra resenärer inte betalar och blippar sina biljetter. Även om man själv vet att man har en giltig biljett så vet inte andra det, och blippar man inte sin biljett tror andra att man fuskåker. Visa därför andra att du har en giltig biljett genom att blippa den.

Alla som betalar och blippar bidrar till fungerande kollektivtrafik
Kollektivtrafiken är delvis finansierad av skatter, men kollektivtrafiken är också beroende av biljettintäkter för att trafiken ska kunna fortsätta att fungera. Därför är det viktigt att alltid göra rätt för sig när man reser med kollektivtrafiken.
– Hela systemet med kollektivtrafiken fungerar på ett bättre sätt när alla betalar för sig och blippar sina biljetter. Då minskar risken att vi behöver göra besparingar för att täcka upp för minskade intäkter. Ju fler som betalar och blippar sina biljetter, desto mer kollektivtrafik kan vi erbjuda, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Länstrafiken.

Blippa för allas skull
All kollektivtrafik som rullar i Jönköpings län utförs av trafikföretag som Länstrafiken har avtal med. En viss del av de pengar som trafikföretagen får från Länstrafiken bygger på antalet blipp som resenärerna gör. Uteblir blipparna riskerar det i förlängningen att påverka trafikföretagens möjligheter att bedriva kollektivtrafik i länet. Blipparna bidrar även till statistiken över resandet och planeringen av tidtabeller och linjesträckningar. Därför är det viktigt att alla resenärer blippar sina biljetter – för allas skull – varje gång som de går ombord i kollektivtrafiken.

Mer information finns på kampanjsidan: Betala och blippa (jlt.se)

Regioner

Vårt uppdrag är att inom Jönköpings län och angränsande områden bedriva och utveckla kollektivtrafiken. Övergripande mål för Jönköpings Länstrafik är en ökning av resandet med 60 procent till 2025. Det innebär en ökning från dagens nära 22 miljoner resor till 25 miljoner.

Region Jönköpings läns presstjänst

Presskontakt (Vardagar 08:00 - 16:30) 010-2424030

Välkommen till Jönköpings länstrafik!

Vårt uppdrag är att inom Jönköpings län och angränsande områden bedriva och utveckla kollektivtrafiken. Övergripande mål för Jönköpings Länstrafik är en ökning av resandet med 60 procent till 2025. Det innebär en ökning från dagens nära 22 miljoner resor till 25 miljoner.

Jönköpings länstrafik