Information inför skolstarten - resor med kollektivtrafiken i Jönköpings län

Information inför skolstarten - resor med kollektivtrafiken i Jönköpings län

Under nästa vecka förväntas fler resor med kollektivtrafiken i Jönköpings Län. Vår primära uppgift är att tillgodose resbehovet för arbets- och skolpendling. Med anledning av Covid 19-situationen vill vi från Jönköpings Länstrafik uppmana våra resenärer att inför skolstarten och hösttidtabellen för länets bussar och tåg följer nedanstående rekommendationer:

- Följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och tänk på att vi alla har ett personligt ansvar att minska smittspridningen.

- Om möjligt välja annat färdsätt (t ex gå, cykla, samåk där så är möjligt) i rusningstrafik under morgon- och eftermiddag/kväll.

- I rådande situation är kollektivtrafiken främst till för de som inte har ett annat resealternativ.

- Ha god framförhållning och välj om möjligt tidigare eller senare avgångar än du normalt brukar nyttja.

- Respektera förarens bedömning av att bussen inte kan tillåta fler resande så att trängsel inte uppstår. Invänta om möjligt nästa avgång.

- Undvika att planera aktiviteter som innebär att större grupper behöver resa samtidigt i kollektivtrafiken.

- Kontakta gärna vårt Kundcenter på 0771-444 333 vid behov för frågor angående din planerade resa.

Vi följer de branschgemensamma rekommendationer som är framtagna tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner och Svensk Kollektivtrafik, branschföreningen för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter. Läs mer här.

Vad gör Jönköpings Länstrafik?
Jönköpings Länstrafik förfogar över ett begränsat antal fordon där vår ambition är att nyttja dem på bästa sätt. I vår regionbusstrafik har vi större fordon med högre kapacitet än förra hösten och vi har även fler ledbussar än tidigare i stadstrafiken i Jönköping. Vi har även möjlighet att förstärka vissa linjer med extra turer med extrainsatta bussar där behov finns.

Under året har Jönköpings Länstrafik haft färre resenärer än normalt och vår utmaning är att veta i förväg hur många resande vi får och var och när eventuell trängsel kan uppstå.

- Utifrån statistik och hur resandet sett ut tidigare har vi under vissa turer förstärkt med extra fordon. Viktigt att veta är att det kan vara fordon som inte har Länstrafikens utseende vilket gör att man som resenär behöver vara extra uppmärksam säger Christine Leppänen Trafik och planeringschef.

Från och med den 17 augusti återgår vi till vår ordinarie tidtabell, och vi får fler avgångar jämfört med sommaren.

- Vi har en ständig dialog med både skolor, Länsstyrelsen, trafikföretagen och andra parter som är inblandade för att kunna lösa detta på bästa tänkbara sätt och vi följer utvecklingen av resandet kontinuerligt för att kunna sätta in resurser där behoven finns säger Carl-Johan Sjöberg, Trafikdirektör Jönköpings Länstrafik.

På vår hemsida finns mer information om hur vi på Jönköpings Länstrafik arbetar med Covid-19 i vår verksamhet.

Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör, Jönköpings Länstrafik, 070-527 55 01
Christine Leppänen, Trafik och planeringschef, Jönköpings Länstrafik, 0703-43 82 09