Nya Krösatågen

Krösatågen går in ett nytt trafikavtal med start 12 december

Kundens upplevelse i fokus vid trafikstart med ny operatör för Krösatågen

Krösatågen går in ett nytt trafikavtal med start 12 december. I avtalet ingår både drift och underhåll av samtliga Krösatåg. Fokus ligger på att skapa bästa möjliga upplevelse för kunden – trygghet och bekvämlighet är viktiga delar i avtalet.

SJ AB tar över som operatör 12 december. Den gemensamma trafikvolymen uppgår årligen till cirka 7,5 miljoner kilometer med fordon som drivs med el eller har förbränningsmotor. Krösatågen och Kustpilen hade 2019 tillsammans 3,5 miljoner resenärer. Förbättringskraven i det nya avtalet som startar den 12 december är bland annat:

• Fokus på att bibehålla den höga kundnöjdhet som finns redan idag.
  • Drift och underhåll, ett optimerat underhåll, ökad kvalitet och effektivitet ökar också möjligheten att städa tågen bättre, vilket är viktigt för kundens helhetsupplevelse. Vi behåller tågens fina skick tills nya fordon levereras.
  • Ersättningstrafiken stärks genom ett nätverk av bussar i beredskap som ska bidra till att kunden sätts i centrum vid störningar.

- Vi ser fram emot ett gott samarbete med SJ som ny trafikoperatör för Krösatågen. Att kunna leverera en god tillgänglighet och reseupplevelse för våra invånare är avgörande för att fler ska välja tåget när pandemin är över säger regionrådet Marcus Eskdahl (S) ordförande i Nämnden för Trafik, infrastruktur och miljö.

Trafiken har upphandlats tillsammans av Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Jönköpings länstrafik, Kalmar länstrafik, Länstrafiken Kronoberg och Skånetrafiken. Ett av målen i avtalet är att öka kundernas nöjdhet samt att arbeta långsiktigt med att behålla fordonens och depåernas värde. SJ AB tar över personalen som har lång erfarenhet av att jobba med Krösatågen, vilket bidrar till att kompetens och kvalité kan bibehållas och skapar en bra kundupplevelse.

- När vi nu inleder samarbetet med SJ AB har vi fokus på kvalité och ökad kundnöjdhet. Avtalet återspeglar vår vision och målsättning att ständigt förbättra och utveckla Krösatågen säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör Jönköpings Länstrafik

Under de närmaste åren kommer både nya fordon tas i bruk och en ny tågdepå byggas i Nässjö. I och med de nya satsningarna stärks Krösatågen ytterligare och tillsammans med SJ AB ska detta ge högre kundnytta och förbättrad reseupplevelse.

Krösatågen binder samma södra Sverige och skapar möjligheter att leva, studera och arbeta i hela regionen, över länsgränserna. Med avtalet som startar 12 december är det fokus på det personliga mötet och kundens behov för att skapa en bra upplevelse av resan som gör att kunden kommer tillbaka. Ombordpersonalen har en stor möjlighet bidra till att våra gemensamma kunder ska trivas och få en välkomnande resa hela vägen fram.

Sträckorna Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping som idag körs under namnet Kustpilen går in i Krösatågssystemet. Kustpilen försvinner som varumärke. Det är samma tåg som kommer användas fram tills att nya tåg levereras. Namnet Kustpilen försvinner för att minska på antalet tågsystem och varumärken, detta ska göra det enklare att resa med våra tåg i framtiden.

För mer information, kontakta: Marcus Eskdahl, (S) ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö. Kontakt: 070-697 74 50, marcus.eskdahl@rjl.se Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör Jönköpings Länstrafik. Kontakt: 070-527 55 01, carl-johan.sjoberg@jlt.se Charlie Drab, tågansvarig Jönköpings Länstrafik. Kontakt: 070-388 50 44, charlie.drab@jlt.se SJ, presskontakt, 010-751 51 84