Länstrafiken säger upp ett av 18 avtal kring serviceresor

På grund av bristande kvalitet säger Länstrafiken upp ett av två avtal med ett trafikföretag som kör serviceresor för Länstrafikens räkning.

Länstrafiken ansvarar för serviceresor (färdtjänst, sjukresor och närtrafik) i Jönköpings län. Utförandet av serviceresorna är upphandlat och Länstrafiken har 18 avtal med 14 trafikföretag som kör serviceresor för Länstrafikens räkning. Två av dessa avtal är upprättade mellan Länstrafiken och Cabonline. Trafiken som bedrivs av Cabonline utifrån det ena avtalet fungerar bra. Inom detta avtal styrs Cabonlines fordon av Länstrafiken. I trafiken som Cabonline bedriver utifrån det andra avtalet, det som nu sägs upp, styrs i stället fordonen direkt av Cabonline. Denna verksamhet har inte fungerat med den kvalitet som avtalet mellan Länstrafiken och Cabonline föreskriver.

Omsorg om Länstrafikens kunder

Länstrafiken har därför valt att säga upp det avtal med Cabonline där företaget inte levererar med avtalad kvalitet. Exempel på brister är bland annat en stor oförutsägbarhet kring antalet tillgängliga fordon vid varje enskilt tillfälle, långtgående och återkommande förseningar samt helt uteblivna körningar.

– Vi vet att en del av våra kunder har råkat ut för att deras resor har blivit mycket försenade eller i värsta fall inställda på grund av att Cabonline inte har levererat enligt avtalet, och vi vill inte att det ska hända. Av omsorg om våra kunder använder vi nu möjligheten att säga upp det avtal med Cabonline där företaget självt styr fordonen, säger Anna-Karin Malm, serviceresechef på Länstrafiken.

Det avtal med Cabonline där Länstrafiken direktstyr fordonen löper däremot på oförändrat eftersom den verksamheten fungerar bra.

Större förutsägbarhet för kunderna

Uppsägningen av det ena avtalet innebär att det under en period kommer att finnas något färre fordon i drift inom färdtjänst, sjukresor och närtrafik. För de personer i Jönköpings län som åker med serviceresor kan det under en tid innebära att de behöver åka vid en lite tidigare eller senare tidpunkt än den som är optimal för kunden. Kunderna kan däremot vara säkra på att de kommer att kunna genomföra sina resor.

– Våra kunder har inga andra alternativ än att åka med serviceresor. Vi är mycket måna om våra kunder och vi vill att de ska uppleva en förutsägbarhet kring sina resor. För att de ska kunna göra det har vi sagt upp det avtal som i stället skapade oförutsägbarhet. Vi hoppas på förståelse från våra kunder för detta och för att det under en tid finns färre fordon i drift, säger Anna-Karin Malm.

Fantastiska arbetsinsatser av 650 förare

De övriga 17 avtalen för serviceresor fungerar utmärkt och verksamheten håller hög kvalitet.

– Vi är nöjda med dessa avtal och de cirka 650 förarna gör fantastiska arbetsinsatser varje dag, året runt, säger Anna-Karin Malm.

För mer information, kontakta: