Nattstopp mellan Norrängen och Gränna

Nattstopp mellan Norrängen och Gränna

I samband med vårt tidtabellsskifte för drygt en vecka sedan har vi en glad nyhet att berätta om. Nu erbjuder vi Nattstopp på linje 121 mellan hållplatserna Huskvarna Norrängen och Gränna hamn. Nattstopp är en möjlighet för resenären att kunna stiga av mellan två hållplatser som ligger längs bussens linjesträckning under kvällstid, från klockan 21. Det ger resenären både en ökad trygghet och en chans att komma närmare sitt resmål. Nattstoppet pågår mellan 18 december 2020 till 13 juni 2021. Efter perioden utvärderas Nattstoppet.

Bakgrunden till Nattstopp är den motion som lämnades in av Vänsterpartiet under september månad. Under hösten har ärendet utretts och vi har beslutat att införa Nattstopp på prov under en period.

- Vi såg positivt på motionen, men i och med en stor satsning som denna vill vi först prova konceptet på några enstaka turer för att därefter utvärdera resultatet, säger Marcus Eskdahl (S), regionråd och ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö.

I och med Nattstopp är det många saker som måste utredas. Först och främst är det säkerheten. Utmed varje linjesträckning finns ett antal hållplatser, och vid ett Nattstopp är det oerhört viktigt, dels att föraren av bussen kan stanna på ett trafiksäkert sätt, dels att resenären kan stiga av på ett säkert sätt.

- Vi ser verkligen fram emot att prova detta under vinterhalvåret. Samtidigt känns det viktigt att från vår sida kunna erbjuda Nattstopp som kan skapa en trygghet hos våra resenärer, säger Christine Leppänen, trafik och planeringschef på Jönköpings Länstrafik.

I samband med påstigning, eller senast vid hållplatsen innan avstigning kan resenären avisera till busschauffören att ett Nattstopp önskas. Busschauffören avgör om Nattstoppet kan ske på ett trafiksäkert sätt och det är enbart den resenären som önskat Nattstopp som kliver av.

Marcus Eskdahl, regionråd (S), ordförande i TIM-nämnden, 070-697 74 50
Christine Leppänen, Trafik och planeringschef Jönköpings Länstrafik, 010-241 55 10

Regioner

Vårt uppdrag är att inom Jönköpings län och angränsande områden bedriva och utveckla kollektivtrafiken. Övergripande mål för Jönköpings Länstrafik är en ökning av resandet med 60 procent till 2025. Det innebär en ökning från dagens nära 22 miljoner resor till 25 miljoner.

Region Jönköpings läns presstjänst

Presskontakt (Vardagar 08:00 - 16:30) 010-2424030

Välkommen till Jönköpings länstrafik!

Vårt uppdrag är att inom Jönköpings län och angränsande områden bedriva och utveckla kollektivtrafiken. Övergripande mål för Jönköpings Länstrafik är en ökning av resandet med 60 procent till 2025. Det innebär en ökning från dagens nära 22 miljoner resor till 25 miljoner.

Jönköpings länstrafik